Artiklar

Skribent: Filippa Oldenburg


Nya trenden: Tyst after work
Nya trenden: Tyst after work
Glöm stökiga barer med alkohol och hög musik. Den nya tidens sätt att koppla av efter en tuff arbetsvecka stavas mindfulness och meditation. Petr Chadraba har själv startat en egen after work. På fredagar bjuder han in till en lugn stund i en yogastudio för att komma ner i varv inför helgen!
Förvandla promenaden till ett träningspass
Förvandla promenaden till ett träningspass
Promenader är en utmärkt motionsform! De påverkar inte bara konditionen till det bättre, utan även leder, benstomme, humör och balans. Om du dessutom lägger till några övningar längs vägen får du ett riktigt bra träningspass för hela kroppen. Sofia Åhman, som är din personliga tränare i vår nya webbkurs, tipsar om hennes bästa övningar!
Gör din egen havredryck
Gör din egen havredryck
Du kan lätt göra din egen havredryck. Här visar vi dig steg för steg hur du skapar ditt egna växtmejeri.
Meditera dig till orgasm
Meditera dig till orgasm
Ja, du läste rätt. Du kan meditera dig till en orgasm. Faktum är att den frigör din feminina kraft och gör dig både friskare och gladare. Lär dig meditera fram lusten med en personlig orgasmtränare!
Ny webbkurs: Träna hemma med Sofia Åhman!
Ny webbkurs: Träna hemma med Sofia Åhman!
Har du svårt att komma igång med träningen? Vet du inte vilka övningar som passar dig som är 50+? Vill du träna hemma? Då är det här kursen för dig!
Recept: spenatsoppa med majstopping
Recept: spenatsoppa med majstopping
Spenat är riktigt nyttigt och en råvara som kan användas till mycket. Här använder vi färska blad och låter dem förhöja en spännande soppa och frasiga plättar!
Gluten och sköldkörteln – så hänger de ihop
Gluten och sköldkörteln – så hänger de ihop
Att det finns ett samband mellan sköldkörtelsjukdom och celiaki är forskarna eniga om. Många studier har visat att personer med celiaki har högre risk för sköldkörtelsjukdom och vise versa, men innebär detta att glutenfri kost skulle kunna förebygga och förbättra sköldkörtelsjukdom? Malin Randeniye, legitimerad dietist, reder ut!
Varva ner med tystnadsterapi
Varva ner med tystnadsterapi
Har du svårt att stressa ner från ständiga telefonsamtal, sociala medier och en översvämmad mejlkorg? Skapa din egen 
tystnadsterapi – och hitta din väg till stillhet.​
Lyxig hummuspizza på 20 minuter
Lyxig hummuspizza på 20 minuter
Vad sägs om en vårlig, grön pizza med sparris, örtolja och citron? Den här vegetariska favoriten passar hela familjen. Dessutom går den snabbt att slänga ihop! Johanna och Caroline, författarna till boken "Dietistens val" som vi skrev om i Hälsa nr 3, bjuder på ett av deras favoritrecept.
Så minskar du kvällssuget!
Så minskar du kvällssuget!
Hunger och sötsug på kvällen är ett vanligt problem. Även om man nyss ätit middag längtar många efter något att knapra på i teve-soffan. Att vi egentligen är mätta spelar ingen roll, för det är hjärnan som vill ha mer.
Gladare påsk med ekogodis
Gladare påsk med ekogodis
Kokad svinsvål, sekret från löss och färgämnen som kan ge barn koncentrationssvårigheter – påskgodiset kan innehålla en hel del otrevligheter. Vi tipsar om nyttigare och mer naturliga alternativ.
DIY: Hemlagat kroppsgodis
DIY: Hemlagat kroppsgodis
Gör dina egna naturliga hudvårdsprodukter och låt det bli till en både sinnlig och avkopplande ritual. Örtterapeuten Lisen Sundgren bjuder på några av sina härliga recept.
Minska stress och oro med ashwagandha!
Minska stress och oro med ashwagandha!
Känner du stark stress och oro över vad som sker i omvärlden just nu? Då kanske du ska prova den indiska busken ashwagandha. Den har blivit alltmer populär i väst på grund av sina positiva hälsoeffekter, inte minst dess hjälp mot stress och oro.
Bli en aktiv livsnjutare​
Bli en aktiv livsnjutare​
I en stressig tillvaro är det svårt att sakta ner och verkligen uppskatta nuet. Det är rentav en konst, menar föreläsaren och författaren Olof Röhlander. Men det går! Här ger han tipsen som gör dig till en bättre livsnjutare.
Läs dig frisk från psykisk ohälsa i karantäntider
Läs dig frisk från psykisk ohälsa i karantäntider
I England och USA har det funnits länge och nu blir det allt vanligare i Sverige. Läsning som medicin – biblioterapi – är terapiformen som kan lindra din ångest. Utnyttja denna tid i isolation genom att läsa dig frisk!

Filtrering

Kategori










Tagg


Skribent