Mai-Lis Hellenius: Nycklarna till ett långt friskt liv!

Hälsa har kikat in i skafferiet hos professorn som vill göra svenskarna till ett friskare folk. Vi hittade godsaker som fikon, chevre och grönkål!

Mai-Lis Hellenius: Nycklarna till ett långt friskt liv!
Med medelhavsmat menar Mai-Lis Hellenius det som folk åt på landsbygden vid Medelhavet förr: mat från marken, havet och träden.

Boken "Livsviktigt!" (Tukan förlag) är full av hälsoråd och recept för ett långt och friskt liv.

Med boken "Livsviktigt!" hoppas den välkända läkaren och livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius att de vetenskapligt underbyggda råden från forskarvärlden når ut till den breda massan. I boken får vi ta del av hennes egna favoritrecept och de råvaror som alltid finns i hennes skafferi.

 — Grönkålssoppan är en av mina absoluta favoriter, jag har lagat den mycket i vinter och det är succé varje gång. Jag vill puffa för kål i alla dess former, "kål­trenden" får gärna leva kvar länge. Nyttigt, billigt, enkelt och gott! Nötter, mandel och solrosfrön skulle vi också kunna an­vända mycket mer i müslin, i baket och på salladen. De inne­håller mycket enkel- och fleromättade fetter som kroppen inte kan bilda på egen hand. De sänker till exempel blodfetter, främjar koncentration och inlärning och hindrar bukfetma. De är också goda, ger tuggmotstånd och mättar bra. 

​Du nämner "hållbart ätande" och "medelhavsmat på svenska". Vad står de begreppen för?

 — Med medelhavsmat menar jag det som åts på landsbygden vid Medelhavet förr: mat från marken, havet och träden. Med mycket mindre rött kött och produkter från kon. Det är den kost som den samlade forskarkåren menar är hälsosammast, och den är också hållbar för miljön. Hållbart ätande innebär även motsatsen till kortsiktiga dieter med kraft­igt neddrag av kalorier som gör dig trött och hängig, eller dieter med en massa fett, kött och helfeta mejeriprodukter som höjer blodfetterna. Det ska vara självklart och lätt att inkludera grönsaker, frukt och bär, inte svårt och jobbigt!

​Vilka råd är mest "livsviktiga" för den moderna människan?

 — Om jag tvingas välja en enda sak: att bryta stillasittandet! ­Även om du tränar en timme, fem gånger i veckan, vilket är beundransvärt i sig, så är snitttiden för stillasittande nio–tio timmar per dag. Vi har under­skattat den lilla rörelsen, en bensträckare på bara en minut påverkar bland annat blodtryck, insulinkänslighet och blodfetter i positiv riktning. 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!