Så får du en friskare 
vinter​​

Att äta näringsrikt eller ta kosttillskott kan minska risken för förkylning. Här är vitaminerna som trimmar kroppens försvar.

Så får du en friskare 
vinter​​
En sund livsstil kan minska risken för förkylning. Dit hör också näringsrik mat och vissa kosttillskott.

De flesta av oss har märkt att förkylningar är vanligare under vinterhalv­året. Det har flera orsaker: Vi trängs mer inomhus, fler förkylningsvirus cirkulerar och några av dem trivs bättre i kyla. Men det finns också en annan tänkbar förklaring — att vi har lägre nivåer av D-vitamin under vintern. 

— D-vitamin behövs för att kroppens immunförsvar ska fungera bra. Personer med låga nivåer löper ökad risk för förkylning och influensa. Det visar flera studier på både vuxna och barn, säger Martin Carlsson, docent och överläkare vid Länssjukhuset i Kalmar.

Nu börjar det också komma behandlingsstudier, som visar att ett tillskott av D-vitamin kan göra att vi får färre och lindrigare infektioner.

— Sammantaget visar de en ganska tydlig positiv effekt. Folk som tar tillskott av D-vitamin löper 36 procents lägre risk att bli förkylda än andra, enligt en sammanställning av elva olika studier. 

​  Att många nordbor har låga D-vitaminnivåer under vintern beror på att solen är vår viktigaste D-vitaminkälla. Vi bildar vitaminet i kroppen när solen lyser på huden. 

— På sommaren får de flesta tillräckligt med D-vitamin, säger Martin Carlsson. Men under vinterhalvåret räcker inte solens ultravioletta ljus till för att stimulera D-vitaminbildning. Då börjar kroppens reserver att dala, för att vara som lägst i mars.  

Exakt vad låga D-vitaminnivåer under mörka årstiden betyder för hälsan är ännu oklart. 

— Kanske gör det inte så mycket att tillfälligt ha lite låga värden. Men jag tror att många skulle bli mindre infektionskänsliga och även piggare och gladare av att ta ett tillskott på 25 mikrogram D-vitamin under vinterhalvåret. 

—Troligen finns det stora individuella skillnader i hur känsliga vi är för låga nivåer av D-vitamin. En del får symtom vid en viss nivå, andra inte. 

 

Docent och överläkare Martin Carlsson tar själv vitamin D-tillskott under på vintrarna sedan sex år tillbaka.

Martin Carlsson tar själv tillskott under vinterhalvåret sedan sex år tillbaka. 

— Under den tiden har jag inte varit förkyld en enda gång. Men jag är förstås inte säker på att det beror just på D-vitamin.

I riskzonen för brist är framför allt överviktiga, veganer samt mörkhyade och äldre personer. 

— Överviktiga har lägre D-vitaminnivåer i blodet än normalviktiga, säger Martin Carlsson. Vitaminet binds i fettväven, så att inte lika mycket finns tillgängligt i kroppen.

Även andra näringsämnen behövs för att vårt immunförsvar ska fungera på topp, som C-vitamin, zink och troligen även E-vitamin. 

C-vitamintillskott vid förkylning har länge varit omstritt, men forskning visar på en viss förebyggande effekt. De som regelbundet äter minst 200 milligram C-vitamin blir visserligen förkylda lika ofta som andra, men deras förkylningar blir lindrigare och förkortas med ungefär en dag. Det visar en sammanställning av forskningen i den vetenskapliga databasen Cochrane. Eftersom C-vitamin är billigt och förhållandevis ofarligt kan förkylda personer prova om en C-vitaminkur gör någon nytta, resonerar forskarna. 

Även matens C-vitamin kan skydda, visar en avhandling vid Karolinska Institutet av Elinor Fondell. Hon undersökte 1 500 Umeåbor i fyra månader och fann att kvinnor som fick i sig minst 200 milligram C-vitamin om dagen från maten löpte 30 procents lägre risk att bli förkylda. Den mängden finns i tre apelsiner, en tredjedels röd paprika och lite broccoli. 

— Det här är första gången man visat att vanlig mat kan minska risken för förkylning. Kvinnor som åt mycket C-vitaminrik mat höll sig mycket friskare, säger Elinor Fondell, som numera är forskare vid Harvarduniversitetet i USA. 

Intaget av E-vitamin från maten hade ingen skyddseffekt mot förkylning i Umeåstudien. Däremot minskade risken för förkylning hos män som tog kosttillskott med både vitamin C och vitamin E. Skyddseffekten från kosttillskott sågs inte hos kvinnorna, som hade ett högre naturligt intag av vitaminer från maten. 

Överhuvudtaget skyddar en sund livsstil mot förkylning, visar Elinor Fondells avhandling. Även god sömn, 7–9 timmar om natten, och regelbunden motion minskade risken att Umeåborna blev förkylda. 

Mineralet zink ingår i flera kosttillskott mot förkylning. Zinktabletter kan lindra och förkorta en förkylning om man tar dem inom ett dygn sedan symtomen startat, visar några studier. Zink kan också ha en förebyggande effekt om man tar låga doser regelbundet under minst fem månader. Ta högst 25 milligram zink om dagen.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!