Mer snabb-vego för miljön

Alla måste vi dra vårt strå till stacken för att bidra till en bättre miljö. Något en stor svensk hamburgerkedja tagit fasta på med målet att minska snittmåltidens klimatpåverkan med 30 procent till år 2022.

Max är Sveriges äldsta hamburgerkedja med 115 restauranger spridda över landet. Under två senaste åren har de ökat sin försäljning av gröna hamburgare med 567 procent – och ribban för framtiden är högt satt. År 2022 ska hälften av alla måltider bestå av annat än rött kött och lyckas man med det minskas den genomsnittliga måltidens klimatpåverkan med upp till 30 procent.

–       Den ökade försäljningen av gröna burgare bidrog till att minska vår klimatpåverkan med 10 procent per intjänad krona under 2016. Den klimatpåverkan som vi och våra leverantörer orsakar och ännu inte kommit tillrätta med fortsätter vi att klimatkompensera för hela vägen från bondens jord till gästens bord. Under tio år har planterat 1,4 miljoner träd, bland annat i Uganda, säger Kaj Török på Max.

Den 15 mars lanseras gröna nyheter hos Max, där ibland flera lakto-ovo-vegetariska burgare och veganska nuggets.