Så klarar du jobbstarten

Tungt och trögt att komma igång efter semestern? Vi lovar - efter att ha läst effektivitetsexperten Petra Brasks bästa tips kommer du garanterat att känna dig peppad!

Så klarar du jobbstarten

Vilka är dina bästa kom-igång-tips inför jobbstarten efter semestern?

- Mjukstarta och ta med dig semesterkänslan in på jobbet. Ta en långlunch, tillåt dig att sluta tidigare, passa på att njuta av sällskapet av dina kollegor igen.

Försök att vara extra närvarande på din arbetsplats; dofta på kaffet, gå med eftertänksamma steg till möten, ta dig tid att verkligen insupa din omgivning.

Jämför dig inte med kollegor som redan är uppvärmda och har kommit igång. Ha en tillåtande attityd och hög acceptansnivå för dig själv om du känner dig vilsen på jobbet och inte är lika snabb som du brukar. Det är naturligt och ett mycket gott tecken på att du faktiskt lyckats koppla bort tankarna på jobbet. Det är bara att gratulera då det har gett dig ny energi, idéer och kreativa tankar inför hösten.

Hösten är också din chans till nystart. Fundera på hur det känns att komma tillbaka till jobbet och om det är något du vill ändra på? Är det här hösten när du får till en riktigt bra arbetsbalans, lär dig ett nytt språk, får till goda träningsrutiner? Hösten är ett stort stycke tid med få avbrott. Vad vill du fylla den med? Var öppen och nyfiken.

Vad klarar du inte dig utan under jobbhösten?

- Om det öst in saker i inkorgen under sommaren så är det skönt att sätta av en stund och rensa bort allt gammalt så att det verkligen blir en nystart.

Gå igenom att-göra-listan och ha få saker som är högt prioriterade så att det känns lättare att komma igång.

Skapa en bra grund i kalendern som underlättar goda rutiner för sömn och återhämtning, mat och rörelse. Se till att ha bokat in återkommande tider för träning och lunch så att det blir en bra balans i veckorna. Nyttja morgontiden, som är bästa fokustiden, på bästa sätt. Veckoplanera på förmiddagarna varje fredag. Styr undan möten till eftermiddagarna så att de inte bryter av förmiddagarna när hjärnan är piggare och det går att komma en bit på den egna att göra-listan.

Vad ser du mest fram emot i höst?

- Glädjen över att komma tillbaka till alla härliga kollegor och deltagare. Puls, energi, boksläpp och världens roligaste jobb!

Vilken hälsovana har varit lättast att hålla fast vid i sommar? 

- Vila, återhämtning, reflektionstid och yoga. Jag har ägnat sommaren åt att skriva en ny bok för ungdomar där de får lära sig mer om hur tonårshjärnan fungerar och får tips om att organisera, planera och prioritera skola, fritid, vänner och sömn.

Har märkt att när jag sitter och skriver ett så stort projekt som en bok, är rörelse och gott om tid för att reflektera en nödvändighet. Det är också något jag mår väldigt bra av. Det känns skönt att ha med sig in i jobbhösten.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!