Balans i livet värderas högst

Sneglar du också avundsjukt på dem som lyckas kombinera karriären med en meningsfull fritid? Som hinner umgås med vänner trots att kalendern är fulltecknad? Då är du inte ensam. En ny undersökning visar nämligen att balans i livspusslet och tid med vänner är det anses ge högst status – ett ideal som långt ifrån alla når upp till.

Balans i livet värderas högst

Var femte svensk skulle gärna ändra sin arbetssituation, lika många som säger sig vara tvungna att göra avkall på fritidsaktiviteter på grund av jobbet. Det visar en undersökning som gjorts av United Minds på uppdrag av hälso- och hygienbolaget Essity. Undersökningen visade också att var tionde jobbar så mycket att de är rädda att bli sjuka.

-       Att ha en god hälsa är viktigt, både för vårt välbefinnande och för att vi ska vara långsiktigt hållbara. Vår hälsa påverkar också hur vi presterar, vår motivation samt engagemang på jobbet. Alla behöver ta hand om och investera i sin egen hälsa, för att må bra och ha tillräckligt mycket energi till både jobbet och livet utanför, säger Sofi Vilahamn, arbetsmiljö- och hälsospecialist på Essity i ett pressmeddelande.

Och med anledning av den hälsovecka de själva arrangerar varje år på Essity, har de formulerat följande tips för en hälsosam arbetsplats och ett långsiktigt hållbart arbetsliv:

  • Investera i att utbilda och rusta chefer inom områden som berör hälsa, arbetsmiljö och ledarskap. Att skapa en hälsosam arbetsplats och ett arbetsklimat där vi trivs och mår bra handlar i hög grad om hur vi beter oss mot varandra, psykologisk trygghet och samarbete. Och där har alla ledare en viktig roll.  
  • Arrangera regelbundna föreläsningar och inspirationsaktiviteter för att bidra till ökad hälsa och välmående. 
  • Titta inte bara på det som fungerar dåligt. Det är jätteviktigt att även stärka de arbetsmiljö- och hälsofaktorer som fungerar bra. 
  • Underlätta för era medarbetare att göra hälsosamma val, som t.ex. gemensamma träningspass och nyttiga alternativ i personalrestaurangen/ fredagsfikat. 
  • Fokusera inte bara på träning. Tänk på att hälsa handlar om både kropp, själ samt hur vi beter oss mot varandra. 
  • Uppmuntra medarbetarna och erbjud stöd från t.ex. företagshälsovården för att söka hjälp tidigt för olika symptom eller hälsobesvär – allt från ont i en axel till stressrelaterad ohälsa.  

Läs mer om hur du får balans i livet och minskar din stress, med hjälp av Hälsas nya webb-kurs "Medveten stresshantering"!

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!