Fler parfymfria produkter – om folket får önska!

Nästa vecka, 5-11 november, är det Parfymfria veckan i Sverige. Och då sex procent av alla vuxna svenskar lider av sensorisk hyperaktivitet, samtidigt som 75 procent av befolkningen använder parfym varje vecka eller dagligen, är den väl värd att uppmärksamma.

Syftet med Parfymfria veckan är att öka kunskapen om doftöverkänslighet och få folk att visa större hänsyn. Och även om vi är glada för att parfymera oss är det också många som känner besvär av för starka dofter. Sex procent har diagnosen SHR, sensorisk hyperaktivietet, och 30 procent uppger sig vara doftkänsliga.

Nyligen gjorde Astma- och Allergiförbundet, Unga Allergiker och Apotek Hjärtat en undersökning som visade att åtta av tio svenskar skulle kunna tänka sig att använda parfymfria varianter av de skönhetsprodukter de använder, om det fanns.

Bara 1 av 100 i ålder 18-29 tycker att det är väldigt viktigt att deras hud- och hårvårdsprodukter luktar parfym.

I dagsläget använder vi dock ganska många parfymerade produkter. 25 procent av de tillfrågade säger att alla deras produkter innehåller parfym och hela 75 procent av Sveriges befolkning parfymerar sig dagligen eller flera gånger i veckan.

Så, skärpning både konsumenter och producenter!