Ayurvedaexpertens bästa stresstips

Ett par dagar in i vardagen – och många av oss känner redan hur stressen kommer ifatt oss efter det långa sköna jullovet. Men så behöver det inte vara! Här delar ayurvedaexperten Tia Jumbe med sig av sina bästa tips för en lugnare, mer stressfri tillvaro.

Ayurvedaexpertens bästa stresstips

1. Sätt en mjuk ton för dagen. 

Så som morgonen börjar blir hela dagen, inled den därför mjukt och långsamt. Om tiden är knapp behöver du inte ägna timvis åt morgonrutiner. Välj en sak som du gör 5-10 minuter, det kan vara att meditera, göra 2-3 mjuka yogapositioner eller att massera in kroppen med olja innan duschen (det tar bara 10 minuter när du fått in rutinen!). Följ länkarna för exempel!

2. Starta om innan du går hem. 

Stressen under arbetsdagen är en sak, men vi kvinnor får ofta ännu mer stresspåslag när vi kommer hem, visar forskning. Gör därför en omstart INNAN du börjar med kvällens hemarbete. Jag har hört om flera olika slags kreativa omstarter, en person som kramade ett träd några minuter innan hon gick in i huset, en annan som satt på en parkbänk 10 minuter och gjorde suduko. Här är fler förslag: gör en andningsövning på kollektivtrafiken hem, eller i bilen (parkerad, förstås), gör ett kort yogapass när du kommit hem, eller ligg helt enkelt still på rygg i savasana på yogamattan med slutna ögon och vila 10 minuter, gärna med någon härlig lugn musik på. Det viktiga är att du inte bara rusar på direkt hem, utan att du tillåter kropp och sinne att varva ner, slappna av och återhämta sig en stund.

3. Ge dig själv en god natt.

Vi är många som är uppe alldeles för länge, och särskilt efter en ledighet när rutinerna för sömnen oftast ruckats på kan vanorna vara senare än vad som är hälsosamt. Se om det går att komma isäng senast klockan 22! Det finns många anledningar att lägga sig senast klockan 22, en är att vi faktiskt somnar lättare innan pittatiden börjar klockan 22, med sina aktiva energier. Om vi kliver upp klockan 6, halv 7, så behöver vi lägga oss vid den tiden för att få våra timmars sömn. Men också för att vi hjälper kroppen med återhämtning och återuppbyggnad. Tiden mellan 22 och 24 är den viktigaste för dessa processer i kroppen, och om vi då inte sover så missar vi dem.

Tipsen är hämtade från Tia Jumbes blogg Ayurvediskt.

För den som är nyfiken på ayurveda rekommenderar vi gärna hennes nya bok "Nystart i livet med ayurveda".

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!