Här finns det nya gröna proteinet!

Möt bokaktuella Therese Elgquist som berättar om våra främsta gröna proteinbomber – och "doldisar" som fröer, nötter, durra och glädjande nog för alla chokladälskare: kakao!

Här finns det nya gröna proteinet!
Therese Elgquist är aktuell med boken ”The new green protein” (Bonnier Fakta) där hon en gång för alla vill visa att det inte är svårt alls att äta växtbaserat protein.

Therese Elgquist är matskribent, matkreatör och stylist som brinner för näringsrik, god och — inte minst — vacker grön mat. Nu är hon aktuell med "The new green protein" (Bonnier Fakta), en oumbärlig bok för alla som trevar efter att hitta bra och goda ersättare till det animaliska proteinet och tips på hur de tillagas.​

Hur kommer det sig att det blev en bok om grönt protein?​

— Frågor om just växtbaserat protein har jag hört otaliga gånger under de senaste åren. Jag kände helt enkelt att jag ville ta tag i frågan en gång för alla och verkligen visa att det inte är svårt alls att äta växtbaserat protein — tillsammans med alla de andra näringsämnen som vi behöver. Den sista detaljen, att det finns fler livsviktiga näringsämnen i vår mat än bara protein, är viktig att nämna eftersom det de senaste åren har kommit att handla om just proteinet.

Vilka är de viktigaste källorna?​

— Faktum är att i princip allt vi äter innehåller protein i olika mängd. Så du får i dig protein i allt från avokado till broccoli och linser. Men så finns det ju några som har ett extra högt innehåll av växtbaserat protein: linser, bönor, fröer, nötter samt vissa sädesslag och pseudosädesslag, som havre, quinoa, durra och bovete. Och även otippade råvaror, som kakao.

Vad ska den som vill byta ut sitt animaliska protein mot grönt tänka på?​

— Att äta varierat och tillräckligt mycket mat. Det sistnämnda gäller dock även ifall du äter animaliskt protein. Det är nämligen först när du kommer upp i ditt grundläggande energibehov som kroppen använder proteinet till det vi vill: att bygga upp och reparera kroppens alla celler. Ligger du på ett underskott används proteinet i första hand som energi.

Du listar 20 proteinkällor i boken. Vilka är dina egna favoriter?​

 — Oj, svårt! Kikärter är en favorit. För att jag gillar smaken men också för att de är smidiga att ha hemma, både förkokta på tetra och de du blötlagt och kokat själv. Dem kan du mixa till hummus, fylla ut sallader med, rosta i ugnen tills de är knapriga, fräsa på i pannan med lite värmande kryddor, toppa en soppa med eller mixa till en falafelsmet, för att nämna några sätt. Durra är mitt favorit-pseudosädesslag för tillfället. Jag kokar ofta en stor sats och förvarar i kylen. Sedan använder jag den i allt från bas i en sallad till att göra morgongröten mer matig  (tillsätt lite kokt durra när du kokar din havregrynsgröt för en än mer matig gröt) och toppa soppa med.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!