Surftiden avgör hotellpriset

Familjeresa! Nu ska vi verkligen umgås… med våra telefoner… Känns situationen igen? Men kanske blir det ändring på det i framtiden, om hotellpriset kan avgöras av hur mycket tid vi lägger på våra skärmar!

Den 14 februari, Alla hjärtans dag, testar Hotel Bellora i Göteborg ett nytt koncept. Deras Check Out Suite är utrustad med den smarta lampan Skärmfri, som känner av hur mycket tid gästerna spenderar på Instagram, Facebook, Youtube, Snapchat och Twitter och reglerar ljusstyrkan efter tiden. Den börjar med vitt ljus som blir allt rödare i takt med att ni närmar er 30 minuters slösurf per person. Varje minut ”kostar” 20 kr – och när ni uppnått 2 timmar är ni uppe i maxsumman 2400 kr. Men! Använder ni inte skärmarna alls bor ni gratis!

Den 14:e februari testas konceptet och på Bellora ser man fram emot att se hur det utvecklar sig.

–       Som hotell är det så klart viktigt att kunna uppmuntra människor att umgås med varandra när de bor hos oss. The Check Out Suite är ett spännande koncept som verkligen utmanar våra beteenden, säger Mariana Gaete, general manager på Hotel Bellora.

Bakom initiativet står Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän som jobbar förebyggande med digital hälsa för barn, ungdomar och familjer.