Jobbfikan är viktig!

Struntar du ofta i att ta pauser på jobbet? Äter du ofta ensam vid skrivbordet? Då kan det finnas anledning att tänka om, visar ny forskning!

Jobbfikan är viktig!

Det pratas ofta om att återhämtning är viktigt; att man har lugna och vilsamma kvällar och helger där man kopplar av helt från jobbet. Men nu visar en ny studie, gjord på 26 vårdcentraler i Nordöstra Skåne, att man kan tanka minst lika mycket energi genom att återhämta sig PÅ jobbet.

Linda Ejlertsson, doktorand i allmän- och samhällsmedicin vid Lunds universitet, har i dessa studier forskat fram tre faktorer som är viktiga för att vi ska lämna jobbet med mer energi:

Variation. Försök variera typen av arbetsuppgifter och arbeta olika intensivt. Byt kroppsställningar – sitt, stå och rör på dig. Sitt inte still mer än 45 min i sträck. Byt miljö under dagen, till exempel under lunchen.

Mikropauser. Stanna upp och andas, gå runt huset, stretcha, gör plankan. Hitta det som funkar för dig.

Luncha och fika gemensamt. Det är ett bra tillfälle för att koppla bort jobbet. Snacka gärna om annat än jobb!

Kloka ord att ta med sig in i arbetsveckan!

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!