Bli kvitt 
urinvägsinfektionen 
– naturligt!​

Varannan kvinna drabbas av urinvägsinfektion. Ofta är besvären återkommande. Många behandlas slentrianmässigt med antibiotika, men det finns mycket annat du kan göra både för att förebygga infektioner och lindra besvären!​

Bli kvitt 
urinvägsinfektionen 
– naturligt!​
För många är besvär med urinvägarna återkommande, vilket gör det angeläget att gå till botten med varför man drabbas och lära sig hur man kan förebygga problemen.

Den som har haft urinvägsinfektion minns ofta hur besvärligt det var. Hur det sved och brände i underlivet när man kissade, och hur man var tvungen att springa på toaletten i tid och otid, trots att det bara kom några droppar varje gång. I det läget är det oftast blåskatarr man har drabbats av, vilket är den vanligaste formen av urinvägsinfektion. Bakterier — oftast kolibakterier från tarmen — har då letat sig in i urinröret och spridit sig vidare upp till urinblåsan. 

Ibland fortsätter bakterierna vidare upp genom urinledarna och man kan då drabbas av njurbäckeninflammation, eller pyelonefrit. Denna infektion är allvarligare än blåskatarr och behöver alltid behandlas med antibiotika. Risken är annars stor att njurarna skadas eller att bakterierna sprider sig ut
i blodet, vilket ökar risken för sepsis, eller blodförgiftning. Njurbäckeninflammation brukar, utöver symtomen för blåskatarr, innebära att man känner sig rejält sjuk. Feber och illamående är vanligt, liksom smärtor i sidan på magen eller över ländryggen. 

Blåskatarr, däremot, läker oftast ut av sig själv efter någon vecka, och inte sällan avtar de mest akuta symtomen efter några dagar. Men för många är besvären återkommande, vilket gör det angeläget att gå till botten med varför man drabbas och lära sig hur man kan förebygga problemen. Att kvinnor drabbas oftare än män beror på att kvinnans urinrör är kortare, liksom avståndet mellan urinrör och analöppning. Färdvägen för bakterier är helt enkelt kortare. ​

Zarah Öberg är naturläkare, näringsterapeut och kostrådgivare.

Zarah Öberg, som arbetar som naturläkare, näringsterapeut och kostrådgivare, berättar att det också är vanligt att man drabbas av urinvägsinfektion under vissa skeden i livet. ​

— Gravida kvinnor och kvinnor i klimakteriet har som regel mer känsliga slemhinnor, vilket gör att bakterier lättare får fäste, och de drabbas därför oftare av urinvägsinfektion. Många äldre kvinnor har också problem med att tömma blåsan helt när de kissar, till exempel på grund av framfall, vilket gör det mer gynnsamt för att det ska bildas infektioner. 

Ofta handlar besvären också om att man har en obalans i tarmfloran. 

— Alla slemhinnereaktioner har mycket med bakteriefloran att göra, så det är väldigt vanligt att de som får urinvägsinfektion även har en obalans i tarmfloran och lätt får svampinfektioner i underlivet, berättar Zarah Öberg. 

Att boosta bakteriefloran är därmed en god idé för den som vill förebygga besvär.  

— Ta gärna tillskott med probiotika eller ät mjölksyrade grönsaker och dra ner på sådant som försämrar bakteriefloran, som socker, halvfabrikat och sötningsmedel. Se också till att stärka ditt immunförsvar, till exempel genom att ta tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret. 

Att vi lättare skulle drabbas av urinvägsinfektion under den kalla årstiden är en sanning med modifikation, tror Zarah Öberg. 

— Kyla påverkar egentligen väldigt lite, men däremot är vi generellt mer mottagliga för bakterieinfektioner under vintern då många av oss har låga D-vitaminnivåer och därmed också sämre immunförsvar. 

Att gå och kolla sin D-vitaminstatus kan därför vara en bra idé, menar Zarah Öberg. 

— Många tar tillskott men i alldeles för låga doser för att få effekt. 

Lider man av torra och sköra slemhinnor kan det också vara värt att göra ett så kallat Labrix-test för att kolla om man har någon hormonell obalans. Testet, som man kan få utfört hos en näringsterapeut eller naturläkare, mäter bland annat de olika hormonnivåerna och används ofta i samband med problem som PMS, PCOS och infertilitet. 

— Vid lågt östrogen kan till exempel bidrottninggelé hjälpa, medan det vid låga nivåer av progesteron kan vara lämpligare med en bioidentisk progesteronkräm. Har man återkommande besvär med slemhinnorna kan det också vara bra att undersöka om det finns födoämnesintoleranser, eftersom dessa påverkar slemhinnorna negativt. Många blir fria från besvär genom att eliminera det som orsakar slemhinnereaktion. Även stress påverkar oss negativt, säger Zarah Öberg. 

Drabbas man av den lindrigare formen blåskatarr, kommer den troligtvis att läka ut av sig själv inom en vecka. Det man kan göra för att lindra symtomen är att dricka mycket vätska för att hjälpa till att skölja ur bakterierna. Sura och tanninrika drycker, till exempel med tranbär eller lingon, kan bidra till att sänka pH-värdet i urinen och på så sätt göra det svårare för bakterier att få fäste. Många tycker också att värme över magen lindrar. 

Att slentrianmässigt gå till vårdcentralen för att få antibiotika är inget Zarah Öberg rekommenderar. 

— Antibiotika är fantastiskt och hjälper många, men det ska endast tas i akuta situationer och när det inte går att lösa på naturlig väg. Antibiotika tar nämligen inte bara död på dåliga bakterier utan även de bakterier som är bra och viktiga, exempelvis för immunförsvaret, slemhinnorna, tarmfloran och de inflammatoriska processerna i kroppen, säger Zarah Öberg. 

En alltför frikostig förskrivning av antibiotika kan också bidra till att vi får alltmer resistenta bakterier, på vilka antibiotika inte längre biter. 

— Om man till exempel inte äter hela sin antibiotikakur utan slutar när man tycker att man mår bättre, finns det risk att bakterier överlever och utvecklas till att bli ännu starkare. Och om resistens uppstår så kommer antibiotika inte längre fungera, och då har världen mist ett av de bästa läkemedel som finns i akuta situationer, säger Zarah Öberg. 

— För dig som har ätit mycket antibiotika och inte vill ta fler kurer kan det vara värt att testa olivbladsextrakt eller oreganoolja, som är effektiva antibiotikum och som inte stör den naturliga tarmfloran på samma sätt, tipsar hon.  

Så undviker du att drabbas​

•Torka dig framifrån och bak när du varit på toaletten för att undvika bakteriespridning från tarmen. 

•Töm blåsan helt när du går på toaletten. Testa genom att resa dig och sätta dig ner igen för att på så sätt se om det kommer mer. 

•Rengör underlivet med milda, oparfymerade produkter. Var noga med att välja ekologiska och naturliga produkter som inte torkar ut eller tillför kemikalier. Tvätta inte heller i onödan så att du torkar ut slemhinnorna och gör dem mer mottagliga för bakterier. 

•Använd underkläder i naturliga, ekologiska material och byt dem varje dag. 

•Kissa alltid när du har haft sex. Tvätta gärna underlivet före och efter samlag. 

•Dra ner på intaget av sockerrika livsmedel och drycker som försämrar tarmfloran och immunförsvaret. 

•Undvik alltid sötningsmedel eftersom t ex sukralos minskar tarmens goda bakterier avsevärt. Alla former av processad mat påverkar också tarmfloran negativt. 

•Drick mycket vatten för att på så sätt "skölja" ut bakterier från urinröret. 

 

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!