Så slipper du jobbstressen

Den 28 maj uppmärksammas Stressfria dagen, men tyvärr är vi många som inte är med och "firar". Enligt en ny undersökning känner sig sex av tio svenskar stressade, framförallt på grund av arbete och studier.

Så slipper du jobbstressen

2018 gjorde YouGov en undersökning som visade att svenskarna var det folk i Norden som stressade mest. I en ny undersökning, gjord av Mendly, uppger 65 procent att de stressar en eller flera gånger i veckan. Vanligast är det att man känner press på arbetet eller i skolan.

– Idag är det vanligt att känna sig som ett med jobbet. Många brottas med att dra en tydlig gräns mellan jobb och fritid och det kan vara svårt att stänga av tankar på fritiden som präglas av morgondagens uppgifter, säger Adriano C. Marino, legitimerad psykoterapeut och chefsterapeut på Mendly.

På andra plats på stress-toppen hamnar ekonomin. Tre av tio svenskar uppger att det är pengar som skapar störst press i deras liv.

I ett pressmeddelande delar Mendly, som är en digital prenumerationstjänst för samtalsterapi i mobilen, med sig av sina bästa tips för hur man kan undvika stress på jobbet: 

Spara positiv feedback

Det är lätt att hänga upp sig på kritik, speciellt när stressen kickar in. Motverka negativa tankar genom att spara på mail där din insats beröms eller skriv ner positiva saker som dina kollegor säger om dig. På så sätt kan du påminna dig själv om att du gör ett bra jobb, även när det känns jobbigt.

Prata med dina kollegor och med chefen

När du upplever att arbetsbelastningen är hög är det lätt att känna sig ensam och isolerad. Genom att prata med andra på din arbetsplats kan du både få avlastning och hjälp med hur du kan lägga upp arbetet.

Rätten att säga nej

Det är vanligt att många har svårt för att tacka nej till en arbetsuppgift när de känner att tiden inte räcker till. Speciellt när det innebär att en kollega får ta på sig uppgiften istället. Det är därför viktigt att diskutera rätten att säga nej på en arbetsplats. I slutändan är det chefens ansvar att fördela arbetsuppgifterna rättvist mellan de anställda.

Planera din tid
Ta reda på hur mycket tid som du förväntas att lägga på dina olika arbetsuppgifter och lägg upp dina dagar efter den tidssättningen. På så sätt undviker du att överarbeta uppgifter och hamna efter i planeringen.

Separera dig själv från ditt arbete

När saker inte går som du planerat, tänk på att det är din prestation som bedöms och inte vem du är som person. Samma gäller för när du ska prata med chefen – tänk på att ni diskuterar det du gör och inte vem du är.

 

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!