Maria Borelius jakt på "bliss"

Vetenskapsjournalisten Maria Borelius (aktuell som föreläsare på Hälsa-resan 20-21 oktober!) gjorde stor succé med boken "Hälsorevolutionen"i fjol. I uppföljaren fortsätter vi att följa Marias jakt på en antiinflammatorisk livsstil.

Maria Borelius jakt på "bliss"
Maria Borelius jagar vidare, med mycket frukt och grönt i köket. Foto: Robin Gautier.

Nya boken "Bliss" har kommit ut på Harper Life förlag och innehåller nycklarna till ett längre, godare liv.

Bland alla tips, genvägar och knep för att få till en antiinflammatorisk livsstil – som Maria samlat på sig efter att ha tagit rygg på såväl forskare som gurus världen över– finns 30 vardagsrecept, matplaner och inköpslistor i "Bliss" (Harper Collins Nordic). 

I boken pratar du även om att "avinflammera" sitt kök, vad innebär det?

–Haha, det är ett humoristiskt sätt att stödja människor att rensa ut processad mat, en slags icke-näring, som vi alla har i köket. Jag ger lite tips på hur jag gör själv, inspirerad av bland annat städgurun Marie Kondo.

Vad står "Bliss" för och hur hänger det ihop med en anti-inflammatorisk livsstil?

–Bliss är ett engelskt ord som betyder sällhet, när man är i sin mest sublima upplevelse. Det är också en akronym, där varje bokstav står för en antiinflammatorisk princip (se nedan, reds.anm). 

Du beskriver en typisk "blissvecka" i boken, som inkluderar både mat, motion, sömn samt emotionella och andliga aspekter. Dina tips för att lyckas ro i en sådan land? 

–Den traditionella västerländska frukosten, med flingor, bröd och juice är inte optimal om man vill följa de antiinflammatoriska principerna. Så hitta en ny bra frukost. Ett exempel kan vara en smoothie på veganskt protein, som ärta, hampa eller dylikt, mandelmjölk, blåbär, spenat, nötter och linfrön. Se till att motionera 3-4 gånger i veckan rejält så att du svettas. Och njut varje dag av något svindlande eller avkopplande. Lite meditation? Lite vacker musik i hörlurarna? En konstutställning?

Nämn ett favoritrecept ur boken som du gärna lagar nu när våren är här!

–Dr Suzukis Tofubowl är enkelt och jättegott. Fick inspirationen på Okinawa, där jag besökte några av jordens långlevare, och jobbade upp ett rejält tofuberoende.

 

BLISS = 

Boosta med antiinflammatorisk mat  (t ex grönsaker, bär, nötter, omega-3, goda bakterier)

Lägre intag av mat som driver inflammation (t ex socker, gluten , transfett, laktos)

Igång  (rör på dig varje dag!)

Stillhet (en stunds daglig aktiv vila/yoga/meditation, god nattsömn)

Sök upp din förundran  (det vackra, magiska i livet)

Läs mer om höstens härligaste event, Hälsa-resan, och boka din plats här!

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!