Alla kan meditera (även du) – så här gör du!

Vi guidar dig steg för steg, och det enda du behöver är en lugn vrå och ett öppet sinne. Så bjud dig på denna avkoppling varje dag!

Alla kan meditera (även du) – så här gör du!
Lägg händerna i knäet och vänd handflatorna uppåt. Antingen sitter du med öppen hand, eller håller tumme och pekfinger mot varandra.

Tänd gärna ett ljus, eller ett doftljus som ger dig ro under din meditationsstund.

Även den som har kontrollbehov och svårt att komma  ner i varv kan lära sig meditera. Med lite träning kommer du uppleva meditationens alla fördelar. 

Gör så här:

○ Sätt dig skönt på en stol med benen parallellt i golvet. Eller sitt i lotusställning på golvet. Det viktiga är att du sitter bekvämt och kan koppla av. Se till att det är lugnt omkring dig, kanske spelar du stillsam meditationsmusik. Ha gärna en filt till hands, kanske fryser du lite när du avslutar meditationen. 

○ Tänd ett ljus, gärna ett doftljus som ger dig ro. Ta djupa andetag och låt dig fyllas av energi genom djupa inandningar genom näsan. Andas sedan ut, långsamt, genom munnen. Andas ända ner i magen och töm ut gammal energi. 

○ Lägg händerna i knäet och vänd handflatorna uppåt. Antingen sitter du med öppen hand, eller håller tumme och pekfinger mot varandra. 

○ Känn hur kroppen slappnar av. Släpp alla tankar, släpp kontrollen. Försök lägga allt annat åt sidan och bara vara. Sitt inte och vänta på att du ska möta något speciellt. Utan var så avkopplad som du kan och låt bara saker komma till dig. Nu kan du blunda. 

○ Tänk dig in i en miljö där du trivs att vara. Det kan vara en paradisträdgård med vackra blommor, en glänta i skogen med en porlande bäck eller en sandstrand med ljud av vågskvalp. Ingen miljö är rätt eller fel, det viktiga är att den får dig att koppla av. 

○ Nu har du lämnat vardagen och kommit in i ditt inre rum. Du upplever lugn, ro och harmoni. Känn att du är fylld av kärlek. Känn hur kroppen "försvinner". Du tänker inte längre på hur du andas. Du befinner dig nästan i ett självhypnotiskt tillstånd. Du lever mer i sinnet än i kroppen. 

○ När du känner att du vill tillbaka till vardagen igen ska du tänka dig tillbaka till utgångspunkten. Gör nu din inre resa baklänges och kom tillbaka till rummet. Rör på kroppen och öppna dina ögon. 

○ I början räcker det att du mediterar 5—10 minuter åt gången, sedan bygger du upp efter hand. Gör det gärna till en vana att meditera en stund varje dag. 

○ Att meditera handlar inte om att prestera något. Det är helt okej att inte uppleva något speciellt. Det kan ta lite tid att komma dit. Men när du övat ett tag, kommer du att märka att det händer mer. Det viktigaste med meditationen är att du får en skön stund i total avslappning. 

Gör det enkelt så funkar det!

Du behöver inte sitta på ett speciellt sätt och det behöver inte bli tyst i huvudet. Var till­låtande och öppen. Slappna av och njut av att få stänga ­ögonen en stund och bara lyssna på det som sägs
i meditationen. 

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!