Är du en scrollzombie?

Känner du behov av att kolla din mobil hela tiden, även på toa eller vid middagsbordet? Då kanske du har blivit en tvättäkta scrollzombie. Men det går att vänja sig av med ditt beteende och nå digital balans, försäkrar bokaktuella Sven Rollenhagen, själv en tidigare scrollzombie.


Är du en scrollzombie?

Hej Sven Rollenhagen, författare till boken ”Scrollzombies. Hur beroendet av sociala medier styr våra liv” (Ehrlin Publishing). 

Hur vet jag att jag har blivit en scrollzombie? 

– Det finns ännu ingen klinisk diagnos för beroende av sociala medier, men typiska varningstecken är att du känner ett behov av att kolla din mobil hela tiden, även när du till exempel sitter på toa eller vid middagsbordet. Du kan heller inte låta bli att ta upp den om du får en notis, även om du befinner dig i en situation där det är olämpligt. Abstinens är också vanligt, när du tvingas vara utan sociala medier en period. Och klagomål från familjen som tycker att du tillbringar för mycket tid med din telefon. 

 

Är du en scrollzombie?
Författaren Sven Rollenhag lyckades själv bli fri från sitt mobilberoende och ”zombietillstånd”.

Du har själv varit mobilberoende – och tagit dig ur det. Vad vann du på din digitala detox?

– Framför allt var det skönt att känna att jag återtagit kontrollen över mitt liv, att det inte längre var beroendet som styrde mitt beteende. Jag slutade inte helt med sociala medier, men blev mer selektiv i vad jag la ut och engagerade mig i. Och jag upplevde att det gjorde mig lugnare och mer harmonisk. Men det var en tuff avvänjningsperiod, jag hade flera återfall, framför allt under perioden då jag tvingade mig själv att vara helt utan.

Vilka är dina bästa råd för digital balans i vardagen?

– Försök fokusera på något eller några forum. Du behöver inte vara med överallt. Välj Instagram eller Facebook. Och ta en paus ibland, utan att göra en affär av det. Hur känns det att vara utan Facebook en helg, en vecka? Tänk också på att du har ett val, du behöver inte gilla allas bilder eller gratulera alla som fyller år. Lyssna också in omgivningen. Får du klagomål på ditt mobilanvändande, fundera på vad det betyder och vad du kan göra åt det.