Grönkål – julens supermat!

Julbordets mest givna råvara för den hälsointresserade: den hajpade grönkålen är en riktig tiopoängare som dämpar inflammation och skyddar hjärta, kärl, immunförsvar, ögon och benstomme.

Grönkål – julens supermat!
Grönkålstrenden kommer förstås från USA och hippa New York och LA, och är nu "helrätt" på julbordet, av många anledningar.

Under många år i Sverige levde grönkålen i skuggan av mer exotiska grödor och sågs som ett lite torftigt tillbehör i stuvad form, eller som ingrediens i en soppa, inte helt olik fryst stuvad spenat. 

Men sedan hände något, grönkål blev trendigt! För några år sedan bokstavligen exploderade kokböcker, Instagramflöden och tidningar med hyllningar till grönkålens hälsofördelar som "superfood", och alla skulle plötsligt göra grönkålschips i ugn, med lite olivolja och flingsalt. 

Grönkålstrenden, som så mycket annat trendigt som når Sverige, kom förstås från USA och hippa New York och LA. När Hälsa besökte just LA i våras vittnade de många vegetariska kaféerna med "kale salad" och "kale smoothies" på menyn (kale = grönkål på engelska) om grönkålens fortsatt ohotade ställning som superfood. 

På hippa vegetariska kaféet The Butcher's Daughter såldes till och med t-shirtar med humoristiska och självironiska texten "We sell designer kale" på. 

Så vad är det då som gör att grönkål höjs så till skyarna? 

Jo, det är ett riktigt näringstätt livsmedel: 100 gram ger ca 21 procent av rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen. Till exempel ger 100 gram grönkål 150 procent av rekommenderat dagligt intag av vitamin C, den viktiga antioxidant som skyddar oss i förkylningstider och underlättar järnupptag och bildandet av kollagen i bindväv och hud. Samt hela 824 procent av rekommenderat intag av vitamin K, det benstärkande vitamin som även behövs för blodets koagulering. 

I Sverige plockar vi förstås fram grönkålen just till jul, men numera med en känsla av att vi är trendiga när vi gör det! Och oavsett om du äter den stuvad, i en gratäng, soppa, pasta, eller helt enkelt som de populära "chipsen", så kan du vara säker på att få en riktig näringsboost. Och på julbordet gör i alla fall vi gärna en gratäng med västerbottensost, stuvad grönkål, ägg och muskotnöt.

100 gram grönkål ger 150 procent av rekommenderat dagligt intag av vitamin C!

Passar extra bra för dig som...

1. Är i riskzonen för kärlkramp och hjärtinfarkt.

Antioxidanten lutein finns nämligen i grönkål och tillhör familjen karotenoider, en stor familj av fettlösliga färgämnen från växtriket som i studier på djur och friska människor har visat sig dämpa låggradig inflammation i kroppen. Forskare vid Linköpings universitet undersökte om karotenoider även kunde dämpa inflammation hos sjuka människor, närmare bestämt på patienter som har kärlkramp eller som haft hjärtinfarkt och därmed har extra mycket av låggradig inflammation i blodet. Och lutein visade sig kunna göra det! Lutein dämpar även åderförkalkning och finns också i till exempel broccoli, spenat och brysselkål. (Källa: Linköpings universitet, 2017)

2. Behöver skydda synen eftersom lutein tillhör den grupp karotenoider som även hjälper till att skydda ögat mot olika åkommor.

3. Är i riskzonen för benskörhet eller redan är benskör, eftersom grönkål innehåller både väldigt mycket vitamin K, som är nödvändigt för att bibehålla en stark och normal benstomme, och kalcium som ger starka tänder och skelett.

4.Vill hålla dig frisk i vinter, tack vare det höga C-vitamininnehållet som skyddar kroppens celler mot oxidativ stress och hjälper dig att mota bort infektioner, förkylning och influensa. Brist på C-vitamin kan
även ge trötthet
och svaghet.

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!