Antar du hälsoutmaningen?

Ulrika Davidsson är kostrådgivare och författare till boken "66 day challenge" som handlar om hur du kan förändra ditt liv och starta nya hälsosamma vanor. Här är hennes tre bästa tips!

Antar du hälsoutmaningen?
Du blir piggare av en hälsoförändring, får mer energi, bättre mage och sömn med mera, säger Ulrika Davidsson.

 Vilka är dina tre bästa tips för att hålla nyårslöftet om en ny hälsosam livsstil? 

– Motivation, planering och disciplin. Du måste vara motiverad och förstå varför du gör det här. Du måste planera även om en del hatar det. Men nyckeln till framgång är att ligga steget före. Du måste även vara riktigt strikt och disciplinerad den första tiden för att få snabba resultat i början! 

Vilka är de största misstagen vi gör när det kommer till att hålla i en ny vana?

– Det största misstaget många gör är att de inte har tänkt igenom hälsoförändringen och att de inte har gjort en bra plan. Ha ett styrelsemöte med dig själv och tänk igenom vad du vill förändra och vilket mål du ska ha. Anledningen är kanske främst att du vill gå ner i vikt men tänk igenom alla andra fördelar en hälsoförändring kan ge. Du blir piggare, får mer energi, blir inte sötsugen, får bättre mage, bättre sömn med mera. 

 

Ulrikas nya bok "66 day challenge" (The Book Affair förlag) ger dig verktyg att starta nya hälsosamma vanor.

Varför är det egentligen så svårt med nya vanor?

– Många är väldigt duktiga i början men glömmer bort att det tar tid att förändra en livsstil. Det tar 66 dagar att skapa en vana.

Har du själv någon erfarenhet av att försöka hålla ett nyårslöfte?

 – Ja, Gud ja! Numera är mitt nyårslöfte att vara strikt på vardagar och sedan unna mig något som jag gillar på helgen i lagom mängd. Hälsa ska ju vara njutningsfullt också – inte bara förbud. 

 

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!