Därför ska du njuta av solen

Vi får ständigt höra hur farligt det är att sola. Men måttliga soldoser är en förutsättning för god hälsa. Här är anledningarna till varför det är en strålande idé att ta vara på ljuset och bli en smart soldyrkare.

Därför ska du njuta av solen
Du behöver vistas i solen 15-20 minuter varje dag.

Vi hör ständigt att det är farligt att sola. Men att INTE sola är också farligt! Här är några av fördelarna med att vistas i i solen – och några strålande tips för säker solning!

1. Du laddar kroppen med livsviktigt D-vitamin.
När du är ute i solen och exponeras för UV-strålning bildar kroppen D-vitamin. Du får också i dig vitamin D genom ägg, fisk och mejeriprodukter. Men cirka 90 procent av kroppens D-vitamin kommer via solen. Får vi i oss för lite D-vitamin kan det leda till bland annat benskörhet, högt blodtryck, nedsatt immunförsvar och insulinresistens.
Observera att du inte ska vara ute länge i solens ultravioletta strålning – för en person med ljus hy räcker det med cirka 15 minuter dagligen, har du mörkare hud kan du vara ute lite längre, enligt Strålsäkerhetsmyndigheten, ssm.se.

2. Du kan läka i solen.
Måttlig solning - utan att man bränner sig - är bra för huden. Bland annat psoriasis, eksem och akne kan läka ut eftersom solen dämpar inflammation i huden, enligt 1177.se. Det är viktigt att du börjar sola försiktigt och sedan ökar soldoserna successivt.

3. Immunförsvaret stärks.
Solen boostar immunförsvarets T-celler - något att tänka på i dessa corona-tider eftersom T-celler visat sig ha stor betydlese i vårt försvar mod covid-19. Solen triggar som tidigare nämnts produktionen av D-vitamin som ytterligare hjälper till att trimma immunförsvaret mot olika virus och bakterier.

4. Risken för blodproppar minskar.
Anledningen kan vara att ljuset ökar mängden kväveoxid i blodet vilket har positiva effekter på blodkärl och cirkulation. Studier har visat att blodproppar i benen är dubbelt så vanliga under den mörka årstiden.

5. Solljus balanserar hormonsystemet och höjer humöret.

Solen "triggar igång" kroppens belöningssystem och detta motverkar effekter av skadlig stress, oro och nedstämdhet. När vi befinner oss i solen produceras både serotonin som gör oss lugna och tillfreds samt dopamin som ger en känsla av njutning och lycka. Solning påverkar också melatoninproduktionen vilket kan minska problem med insomning och dålig sömn. 

Säkra soltips:

* Sola helst på morgonen!
Studier visar att morgonljuset mellan kl 8 och 10 minskar stress och gör oss på bättre humör.

* Undvik blåa solglasögon! 
Ögonen far illa av UV-strålningen från solen – använd solglasglasögon! De ska ha bruna, grå eller grågröna glas. Blått glas släpper igenom mer av det skadliga UV-ljuset. De ska också vara CE-märkta (alltså ha UV-filter). Utan UV-skydd lurar det mörka glaset pupillen att vidgas så att mer ljus kommer in i ögat än om du inte hade haft solglasögon. 

* Ladda ner appen "Min soltid"
Appen har tagits fram av Strålsäkerhetsmyndigheten och hjälper dig att hålla koll på hur länge du kan vara i solen utan att bli bränd samt fakta om UV-strålning och UV-index beroende på var på jordklotet du befinner dig. 

Av Eva Boholm  Foto: Getty Images

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!