6 sätt att sänka det farliga blodfettet – naturligt!

Många av oss skulle må bra av att reglera fettvärdena i blodet. Vi vet att för mycket av det "onda" kolesterolet ökar risken för åderförkalkning och blodproppar. Men för att skydda oss mot hjärt-kärlsjukdomar behöver vi också se upp med triglyceridvärdet. Här är tipsen som håller det farliga fettet i schack.

6 sätt att sänka det farliga blodfettet – naturligt!

Text Pernille Lewinsky Kofoed  Foto Getty Images

Har du mätt ditt kolesterol vet du säkert fördelningen av det "goda" HDL-kolesterolet och det "onda" LDL-kolesterolet i ditt blod. Men känner du till innehållet av triglycerid också?

Triglycerider är fetter som finns i kroppen, och enligt ny forskning är triglycerid en ännu större skurk än det onda LDL-kolesterolet när det gäller att orsaka åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdomar, inklusive blodproppar i både hjärta och hjärna. Dessutom är triglycerid också kopplat till flera cancerformer.

En stor dansk undersökning med 75 000 deltagare — Herlev/Østerbro-undersökningen — visade att var femte kvinna och var tredje man hade för mycket triglycerid i blodet. Särskilt övervikt och stor alkoholkonsumtion ökar nivån av triglycerid i blodet, men även normalviktiga kan ha för mycket av
det farliga fettet i blodet. Högt triglycerid kan vara ärftligt och undersökningar visar att triglyceridnivån stiger med åldern.

Här kommer 6 tips på hur du kan sänka ditt triglycerid:

 

1. Välj nyttiga fetter 

Triglyceridnivån påverkas primärt av typen av och mängden fett i maten. Därför är det viktigt att hålla igen på det mättade fettet, som finns i bland annat kött och feta mjölkprodukter, och istället äta mättade fettsyror från vegetabiliska oljor, som raps- och olivolja, samt avokado, nötter och fet fisk – till exempel lax, makrill och sill – som bland annat innehåller de nyttiga omega 3-fettsyrorna.

2. Håll koll på vikten  

Övervikt är den vanligaste orsaken till höga triglycerider. När du äter för mycket får du för mycket fett i fettdepåerna och i blodet. Att göra sig av med några överflödiga kilon är således det allra bästa sättet att sänka triglyceriderna – och redan en liten viktminskning har effekt.

3. Älska motion 

Musklerna bränner fett när de sätts i arbete och det minskar triglyceridet i blodet. Faktiskt kan en löptur halvera halten av triglycerid i blodet, och effekten varar i upp till 48 timmar. Se därför till att vara aktiv varje dag och få upp pulsen minst ett par gånger i veckan.

4. Skär ner på sockret  

Socker kan öka triglyceridet. Begränsa därför ditt intag av socker och håll igen på till exempel läsk, saft, juice, godis, kakor och andra sötsaker. Eftersom fruktsocker (fruktos) också misstänks öka triglyceriden i blodet bör du inte äta så mycket frukt – det gäller även torkad frukt. Välj produkter med minst socker, som bär och melon. 

5. Undvik snabba kolhydrater  

För mycket kolhydrater påverkar triglyceridnivån i blodet. Därför är det viktigt att hålla koll på så kallade snabba kolhydrater, som till exempel vitt bröd, vit pasta och polerat ris, och istället äta långsamma kolhydrater, som till exempel grovt bröd och havregryn, och fiberrika grönsaker, som kål och baljväxter.

6. Drick mindre alkohol 

Stor alkoholförbrukning ökar triglyceridet i blodet. Även om det är individuellt hur alkohol påverkar vårt triglycerid är det viktigt att begränsa alkoholkonsumtionen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!