Därför bör du äta mer yoghurt

Älskar du yoghurt? Grattis, det gör även din kropp! Studier visar att yoghurt är ett nästan unikt livsmedel. Mjölksyrabakterierna i yoghurten hjälper oss att gå ner i vikt, stärker skelettet, dämpar inflammationer i kroppen och håller huden frisk och elastisk.

Därför bör du äta mer yoghurt

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Yoghurt är ett unikt livsmedel, enligt forskarna. Den tillverkas av mjölk som syrats med en levande yoghurtkultur bestående av mjölksyrabakterier. Bakterierna äter upp mjölksockret laktos och bildar mjölksyra som gör mjölken sur. Den innehåller nyttiga tarmbakterier, protein, kalcium och andra näringsämnen som är oerhört gynnsamma för vår kropp på flera olika sätt.

1. Rena smalmaten

I en stor studie vid Harvard University kartlades kosten hos 120 000 deltagare under 16 år. Man fann att den vanliga viktuppgången som sker hos personer i medelåldern avtog ju mer yoghurt de åt.
Vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Cambridge i USA gjordes experiment med möss som sattes på en fett- och sockerrik diet. Deras vikt och fettinlagring ökade drastiskt. Men om yoghurt tillsattes i den osunda kosten vände viktkurvan hos mössen snabbt neråt. Enligt forskarna berodde viktminskningen på mjölksyrabakterierna i yoghurt. Samma effekt uppnåddes om mössen istället för yoghurt fick tillskott av mjölksyrabakterier i dricksvattnet.
Yoghurt har dessutom en långvarig mättande effekt som dämpar hunger och sötsug.

2. Inflammationshämmare

Syrade produkter, som yoghurt, är mumma för magen och tarmfloran. De levande bakteriekulturerna gynnar tarmhälsan och motverkar inflammationer i kroppen som kan påverka vår hälsa negativt. De nyttiga bakterierna hämmar tillväxten av sjukdomsframkallande tarmbakterier, och har även visat sig motverka astma och allergier. 

3. Stärker skelettet

För att bygga ett starkt skelett och förebygga benskörhet behöver du få i dig kalcium. Yoghurt är en bra källa till kalcium – en portion yoghurt (2 1/2 dl) ger dig ungefär 40% av dagsbehovet av kalcium. Motion är också oerhört viktigt för att hålla skelettet i trim.

4. Stärker immunförsvaret

Om vi inte får i oss tillräckligt med hälsosamma tarmbakterier kan vårt immunsystem försvagas. Vi blir mer förkylda och riskerar att även dra på oss allvarligare sjukdomar. Mjölksyran i yoghurt är gynnsam för tarmbakterierna och hjälper oss att avvärja virus- och bakterieangrepp. 

5. Finare hy

Precis som de övriga organen i kroppen mår bra av att vi äter yoghurt blir effekterna goda även på ytan, på huden. Mjölksyrabakterierna bidrar till att huden blir bättre på att binda fukt. Hyn blir glansigare, mer elastisk och välmående, vilket gör rynkorna mindre framträdande.

Källa: Boken Näringskompassen av Bas Kast/Volante förlag

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!