Så påverkas din sömn när vi ställer om till sommartid

Den 28 mars är det dags igen att ställa om klockan. Urdåligt, tycker vissa eftersom tidsomställningen kan göra att din dygnsrytm hamnar i otakt. Det påverkar kroppen, hälsan och inte minst din sömn.

Så påverkas din sömn när vi ställer om till sommartid

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Snart kommer våren och sommaren och då ställer vi fram klockan och grillen! Omställningen till sommartid är i år natten till söndagen den 28 mars. När klockan är 02.00 ska den flyttas fram till 03.00.

Att ställa om klockan två gånger per år kan rubba kroppens inre klocka och dygnsrytmen kan komma av sig. Det gäller i synnerhet när vi ställer om till sommartid efterom en timme ju faktiskt försvinner från vår ordinarie nattsömn. Sömnbristen kan orsaka trötthet, stress, rastlöshet och påverka vårt humör och produktivitet. Studier från USA visar dessutom en 25 procent högre risk att drabbas av en hjärtinfarkt måndagen efter omställning till sommartid. Därför är många sömnforskare och experter kritiska till sommartidsomställningen.

En timmes sömnförlust låter kanske inte så farligt men studier visar att vi redan sover för lite. På två generationer har 1 1/2 timme försvunnit från nattsömnen för många i västvärlden. Anledningen är att allt ljus från lampor, tv:n och andra skärmar håller oss vakna och aktiva på kvällarna. Lägger vi till ytterligare en timmes sömnförlust från omställningen till sommartid kan sömnbristen orsaka stora problem. 

Här kommer några tips från populära appen Sleep Cycles sömnexpert Frida Rångtell på hur man kan behålla kvalitetssömnen trots att dagarna blir längre och kvällarna och morgnarna väldigt mycket ljusare:

Se till att få mer solljus

Naturligt dagsljus hjälper till att starta om vår dygnsrytm. Ta en promenad på lunchen när solen står som högst. Att vara fysiskt aktiv under dagen hjälper oss också att sova bättre på natten. 

Drick mindre kaffe

Att begränsa koffeinintaget efter lunch kan hjälpa till att öka sömntrycket inför natten, vilket hjälper dig att somna lättare.

Hoppa över sängfösaren

Att konsumera alkohol innan läggdags kan störa din sömn mitt i natten. 

Begränsa skärmtiden

Dimma belysningen och begränsa skärmtiden på kvällen. Detta hjälper din kropp att varva ner och förstå att det är dags att gå och lägga sig. 

Ta en tupplur  

En kort tupplur på 15-20 minuter tidigare under dagen kan öka produktiviteten och vakenheten utan att påverka sömntrycket avsevärt.





Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!