Starta smartare!

Åt du en bra frukost i morse? Grattis! Då får du både lättare att hålla vikten och att lära dig nya saker, säger dietisten.

Frukost är något som engagerar - antingen älskar vi den eller så hatar vi den.
— När jag föreläser om frukost får jag alltid mycket frågor och reaktioner. Få är likgiltiga inför frukosten, säger dietist Anna Ottosson.
En grupp hoppar över frukosten helt. Enligt en färsk undersökning är det fyra procent som aldrig äter frukost - för att de inte har aptit så tidigt på morgonen eller för att tiden inte räcker till. Var tredje hoppar över frukosten ibland. 
— Många som inte äter frukost har dåligt samvete och är medvetna om att det är bra med frukost, säger Anna Ottosson. Och de har rätt, för forskningen visar att det finns många skäl att äta en ordentlig frukost.
Nyfiken?
annaottosson.se

5 effekter

  1. Mindre hungerkänslor. Att äta frukost reglerar vår aptit så att vi känner oss mindre hung-

    riga under förmiddagen. Blodsockret blir jämnare, vilket motverkar hungersug.

  2. Lägre vikt. Frukostätare väger i genomsnitt mindre än andra. Det är lättare att gå ner eller hålla vikten för den som äter frukost.
  3. Bättre matvanor. En bra frukost gör det lättare att kontrollera ätandet och välja bättre mat även resten av dagen – och lättare att stå emot småätande. För varje måltid vi hoppar över får vi svårare att täcka behovet av vitaminer och mineraler.
  4. Bättre tankeförmåga.Frukosten höjer vårt blodsocker och ger kolhydrater som hjärnan behöver för sitt arbete. Resultatet blir att vi tänker bättre, blir mer kreativa och får större tillgång till vår mentala förmåga. När vi är riktigt hungriga får vi svårt att koncentrera oss på annat. 
  5. Bättre inlärning. Att äta frukost gör det lättare att lära in ny kunskap, visar forskning på skolbarn.

 

Välj så här: 

  • En fiberrik spannmålsprodukt, till exempel bröd, gröt eller flingor. 
  • Någon mjölkprodukt eller vegetabiliskt alternativ.
  • Frukt eller bär.

 

Frukosttrender

På väg  Lattetrenden har lett till att många övergett frukostbordet och äter på väg till jobbet i stället.
Drickbart  Vi tar en juice eller smoothie på ett fik, ett hål i väggen eller, som i USA, från en gatu-
försäljare. 
Omväxlande  Ungdomar är flexibla, vill ha variation och prövar gärna olika saker. Först i 25–40-årsåldern etableras mer bestående frukostvanor.
Skilda världar  Vardagsfrukosten ska vara snabb och nyttig, men  helgfrukosten får vara lång, god och social – som en brunch med vänner, hemma eller på restaurang.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!