Aktivera dina "smalgener" med sirtmat!

Tappa kilon och håll dig frisk med rödvin, jordgubbar och choklad! Det låter för bra för att vara sant, men det är det inte. Vårens snackis 
kallas sirtmat – maten som aktiverar de så kallade sirtuinerna, dina "smalgener".

Aktivera dina "smalgener" med sirtmat!
Grönkål, choklad, rödlök, kaffe, bovete, jordgubbar, valnötter, rucola, gurkmeja och rödvin är alla exempel på sirtuinaktiverande livsmedel!

Boken "Sirtmat – ät bättre och lev längre" är skriven av brittiska näringsfysiologerna och farmaceuterna Aidan Goggins och Glen Matten.

Har du aldrig hört talas om sirtuiner och sirtmat? Då är det dags att på allvar bekanta dig med dessa begrepp, för de är inte bara en stor snackis just nu — de kan för alltid ändra din syn på mat och vikt!

I boken "Sirtmat — ät bättre och lev längre" (Norstedts), av brittiska näringsfysiologerna och farmaceuterna Aidan Goggins och Glen Matten, förklaras sambandet mellan sirtuiner och vad de kallar för "sirtmat". 

​Sirtuiner är namnet på en grupp gener som finns i oss alla och som brukar benämnas "smalgener". Den första sirtuinen (det finns sju) upptäcktes redan 1984 — i jäst — och har blivit allt mer uppmärksammad inom forskarvärlden sedan dess. Mirakelgenerna sirtuiner påverkar nämligen vår förmåga att bränna fett och bygga muskler. Men inte nog med det, de påverkar även vår motståndskraft och mottaglighet för sjukdomar och i slutändan hela vår hälsa och livslängd.

Så vad gör sirtuinerna i kroppen som kan åstadkomma allt detta? Jo, deras uppgift är att reagera på stress­belastning av kroppen. Stress uppstår framför allt när vi fastar eller tränar hårt. Sirtuinerna aktiveras då och sänder ut signaler som ändrar cellernas beteende. Sirtuinerna påskyndar kroppens metabolism (ämnesomsättning), gör musklerna mer effektiva, aktiverar fettförbränningen, minskar inflammation och reparerar cell­skador. Med andra ord: sirtuinerna gör oss mer hälsosamma, smala och vältränade!

Men: fasta, exempelvis den omåttligt populära 5:2-dieten, har precis som hård träning ett pris och kan därmed vara svår att hålla sig till i längden. Det kraftigt minskade kaloriintaget gör oss retliga, trötta, hungriga och minskar dessutom muskelmassan. Och för mycket träning är skadligt eftersom det försvagar immunförsvaret och belastar hjärtat. Det är här den så kallade sirtmaten kommer in i bilden.

 "Det är allmänt vedertaget att sirtuiner kan aktiveras med hjälp av kalorirestriktion, fasta och motion, men det finns ett annat revolutionerande sätt för att uppnå det: mat. De livsmedel som har störst förmåga att aktivera sirtuinerna kallar vi för sirtlivsmedel", skriver Goggins och Matten. Genom att äta denna mat kan vi alltså nå samma hälsoför­delar – men utan några skadliga bieffekter. Och en uppseendeväckande fördel med sirtmaten är att den inte bara stimulerar till fettförbräning — den gynnar till och med musklernas uppbyggnad, till skillnad från bantning och fasta. 

Men vad beror detta på? Jo, de grönsaker och frukter som klassas som sirtlivsmedel innehåller inte bara nyttiga vitaminer och antioxidanter, utan även gott om svaga giftämnen, så kallade stressorer. För att anpassa sig efter sin miljö och lyckas överleva har växterna nämligen lärt sig att producera en rad olika, naturliga växtkemikalier, så kallade polyfenoler. Och när vi människor äter dessa ämnen aktiverar de i sin tur vår egen stressrespons. Vi låter alltså växterna utföra "det svåra jobbet" och slipper det själva, menar författarna. 

Bland sirtlivsmedlen hittar vi råvaror som är både goda och enkla att få tag på. De är för övrigt vanligt förekommande i världens "blå zoner", platser som förknippas med lång livslängd och låg förekomst av fetma och sjukdom. Medelhavskost och japansk kost är sirtrika exempelvis. Några sirtlivsmedel är grönkål, rödlök, kakao, grönt te, chilifrukt, jordgubbar, rödvin, bovete och kapris. 

Så, genom att "sirtifiera" dina måltider får du fullt av kraftfull näring, håller vikten — och håller
dig frisk. Värt att testa, för hälsans skull! G​​

Välj råvaror som aktiverar dina sirtuiner när du handlar, som persilja och grönkål!

Sirtmat, så funkar det!

Frukt och grönt innehåller inte bara nyttiga vitaminer och antioxidanter, de utsätter även våra celler för lätt stress, precis som träning och fasta. De har ett mycket sofistikerat stressresponssystem och producerar polyfenoler, naturliga växtkemikalier, som gör att de lättare kan anpassa sig till sin miljö. 

När vi äter dessa växter aktiverar deras polyfenoler våra sirtuin­gener och vi får de positiva effekter som fasta och träning ger.

Hur är detta möjligt? När en av de viktigaste generna, Sirt-1, aktiveras blockerar den produktionen och lagringen av fett. Den ökar dessutom fettförbränningen i våra celler och får fettcellerna att bete sig annorlunda. 

Fler fördelar med sirtuinaktivering

Ökad mängd utsöndrat insulin, vilket motverkar diabetes typ 2.

Skydd mot hjärtsjukdom. Sirtuinerna stärker hjärtmuskeln och skyddar muskelcellerna i hjärtat.

Skydd mot alzheimer: sirtuinerna förbättrar kommunikationssignalerna i hjärnan, kognitiv funktion samt inflammation i hjärnan. 

De senaste rönen visar att sirtuin­aktivering även hjälper till att hämma utvecklingen av cancer­tumörer. Det är ett kontroversiellt forskningsområde, men i de kulturer där man äter mest sirtmat finns också lägst förekomst av cancer, skriver författarna.

 

Topp 20 sirtlivsmedel                       

Bird's eye chilifrukt /thai chili

Bovete

Kapris

Stjälkselleri

Kakao

Kaffe

Kallpressad olivolja

Grönt te, i synnerhet grönt matchate

Grönkål

Libbsticka

Medjooldadlar

Persilja

Röd endiv

Rödlök                                                                            

Rödvin                                                                           

Rucola

Soja

Jordgubbar

Gurkmeja                                                                       

Valnötter

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!