Så minskar du kvällssuget!

 Text: Katarina Holm-Johansson

Varför är vi hungrigare på kvällen?

1. Under dagen ökar i regel nivån av stresshormoner i blodet och det gör att många av oss är extra sugna på kvällen. Det beror på att mat, allra helst det kaloririka söta och feta, ger hjärnans lustcentra en kick och får oss att slappna av och må bättre, precis som en lugnande medicin.

LÖSNING: Om man vant hjärnan att få ”lugnande medicin” (godsaker) på kvällen kommer den att protestera när man tar bort den. Men obehagskänslorna och suget minskar snabbt om man bara står ut de första dagarna. Försök också att minska nivån av stresshormoner i kroppen på andra sätt, exempelvis genom fysisk träning, avslappningsövningar eller massage.

2. Många hoppar över frukosten eller äter för lite på dagen, vilket innebär att hungern ackumuleras för att blomma ut under kvällen och då är det svårt att sätta stopp.

LÖSNING: Fördela måltiderna så jämnt som möjligt under dagen. Frukost, lunch, middag och tre mellanmål däremellan är lagom.

3. Kanske äter man mycket snabba kolhydrater under dagen. Studier har visat att man då blir hungrigare på kvällen.

LÖSNING: Ät alltid sammansatta måltider med en protein-, fett- och kolhydratkälla, även till mellanmål. Inget småätande med enstaka godisbitar, kex eller liknande.

4. Många utsätter sig för svåra frestelser vid teven. Matlagningsprogrammen är väldigt populära, men att titta på när kockar lagar fantastiskt goda middagar och bakar kakor är inte rätt taktik när man vill minska kvällssuget. Godisreklamen gör också sitt till för att fresta oss.

LÖSNING: Välj program utan frestande mat när du vill minska suget.

 

Så minskar du kvällssuget!
Undvik att titta på matlagningsprogram som frestar dig. Kom ihåg att godisreklam är till för just det – att fresta dig! (Foto: Getty Images)

 

Smarta kvällsmål

● Om du känner dig rejält hungrig så kan du gärna göra en omelett på 2–3 ägg eller koka en portion havregrynsgröt och äta med mjölk. Det mättar bra och ger inte speciellt mycket kalorier, 200–300 kcal.

● Grönsaksstavar med dip är ett suveränt sätt att få knapra utan dåligt samvete. Massvis med grönsaker + ½ dl gräddfilsdip blir inte mer än 100–150 kcal.

● Knäckebröd med mjukost ger också tuggmotstånd samtidigt som det är relativt kalorisnålt. Drick te till så är det ett bra kvällsmål. 2 skivor grovt rågknäcke med mjukost och grönsaker blir cirka 125 kcal.

● Bär är supergott och kalorisnålt ”godis” att mumsa på. Prova exempelvis halvfrusna jordgubbar eller hallon. En stor portion på 4 dl ger inte mer än ca 100 kcal.

● Skär ett äpple i bitar, strö på kanel och ät med en halv deciliter keso, 120 kcal.

Hälsa rekommenderar:

Bli en aktiv livsnjutare​

Minska stress och oro med ashwagandha!