5 tips för dig som vill träna mer

Text Pernilla Gudmundsson  Foto Getty Images

1. Fundera på varför du vill bli mer aktiv. För vems skull tränar du och vad har du för mål? Det är viktigt att du tränar för din egen skull och att du sätter upp tydliga, mätbara och nåbara mål.

2. Du behöver inte göra allt samtidigt. Börja där du befinner dig just nu och genomför en förändring i taget. Ha inte för bråttom!

3. Hur mycket tid kan och vill du lägga på träningen? Fundera över vad som är genomförbart och vilka aktiviteter som passar dig och dina förutsättningar.

4. Var flexibel och ha alternativ. Planera noggrant så att du är redo när vardagens prioriteringar, sjukdom, väder eller andra aktiviteter sätter käppar i hjulet för dina träningsambitioner.

5. Tänk långsiktigt. Sett ur ett livslångt perspektiv spelar det mindre roll om du missar några planerade pass eller kommer ur fas några veckor. Så var snäll mot dig själv när det händer och ta upp tråden igen när du kan – eller gör om planen om det visar sig att den inte funkar för dig just nu.

Källa: Karin Weman, motivationsforskare vid högskolan i Halmstad

Träna hjärnan stark, bli lyckligare!

Rätt mat och motion – bästa medicinen mot artros!

Upptäck dansens magiska kraft!