Sofias Åhmans bästa tips: Så kommer du igång med träningen – även när du inte har lust

Träningsprofilen Sofia Åhman har hjälpt hundratusentals människor att snöra på sig träningsskorna och börja motionera. Har du fortfarande svårt att komma igång? Följ hennes kloka tips.

 Text Linda Andersson  Foto Evelina Rönnbäck

Med sin opretentiösa träningsfilosofi har Sofia Åhman fått hundratusentals människor att masa sig upp ur TV-soffan och börja gympa tillsammans med henne. Behöver du också lite draghjälp för att komma igång? Här kommer Sofias bästa tips!

4 enkla tips för att komma igång med träningen:

Vänta inte på motivationen, den kommer när du väl är igång.
Lura igång dig själv genom att exempelvis tänka: Jag ska gå ett varv runt kvarteret. När du väl gått ett varv runt kvarteret är det stor chans att du går ett varv till när du ändå håller på.

Börja försiktigt och trappa upp träningen successivt.
Om man går ut för hårt är det lätt hänt att man snabbt tappar sugen. Träning ska inte vara något du gruvar dig för utan något som du längtar efter. När träningspasset är över ska du tänka: Va, är jag redan klar? 

Skaffa en träningskompis.
Om man har bokat in exempelvis en promenad med någon är det mycket svårare att dra sig ur jämfört med om man bestämt sig för att promenera ensam. Det är bra att kunna peppa varandra och växeldra när motivationen tryter.

Allt räknas!
Var nöjd och glad över den lilla träning som du får till. Vartenda steg du tar är bättre än om du inte hade tagit det. Tänk inte: Jamen, fem minuter gör ingen nytta… Jodå, det är bättre än noll minuter!

Prova ett enkelt träningspass med Sofia Åhman:

4 övningar för ökad energi och rörlighet

5 övningar att göra under promenaden
4 enkla övningar för bättre hållning