10 tecken på D-vitaminbrist

Rekommenderat intag av D-vitamin

● Spädbarn, barn och vuxna under 75 år: 10 mikrogram per dag.
● Vuxna över 75 år och vuxna under 75 år med lite eller ingen solexponering: 20 mikrogram per dag.
● Vegetarianer, personer som är allergiska mot fisk, eller som av andra anledningar inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel, och personer som undviker att exponeras för solen rekommenderas att ta ett tillskott av D-vitamin.

Källa: Livsmedelsverket

Text Sofie Winther och Marie Flodin   
Foto Getty Images

1. Du är onormalt trött
Vi kan alla vara trötta, men om du under en längre tid känner att du aldrig är riktigt pigg kan det vara ett tecken på D-vitaminbrist. Man vet nämligen att det finns ett samband mellan D-vitaminbrist, dålig sömn och extrem trötthet.

2. Du blir sjuk gång på gång
Om du hela tiden drabbas av nya infektioner kan det vara ett tecken på D-vitaminbrist. Danska forskare har upptäckt att vårt immunförsvar är beroende av D-vitamin för att fungera optimalt. 

3. Håret blir tunnare
Du kanske upplever att det fastnar mycket hår i hårborsten eller i avloppet när du duschar. Det kan bero på flera saker, men det kan vara ett tecken på att du behöver D-vitamin. En studie vid Kairo universitet 2013 visade att kvinnor som tappade mycket hår hade markant lägre värden av järn och D-vitamin i blodet. 

4. Det gör ont ”i benen”
Minns du känslan av växtvärk som barn? Det gör ont ”inne i benen”. Som vuxen kan smärtan vara ett tecken på D-vitaminbrist. D-vitaminet spelar nämligen en stor roll för att kroppen ska kunna ta upp kalcium i tarmen. Drabbas vi av D-vitaminbrist känner kroppen av att nivån av kalcium i blodet är låg, och för att höja kalciumnivåerna börjar skelettet lakas ur.

5. Humöret går upp och ner
Om du är väldigt ojämn i humöret och du inte kan skylla på PMS, kan det bero på D-vitaminbrist. Studier har visat på ett samband mellan depression och D-vitaminbrist. Och om du drabbas av vinterdepression beror det kanske inte bara på mörkret,  utan även på D-vitaminbrist. 

6. Ryggen smärtar 
Om du har ont i ryggen eller ländryggen utan någon tydlig orsak, som till exempel träning, tunga lyft eller menstruation, kan det bero på D-vitaminbrist. För lite D-vitamin kan nämligen orsaka svaga och trötta muskler, vilket kan leda till ryggsmärtor.

7. Svårläkta sår
Om du har sår som inte vill läka kan det vara ett tecken på D-vitaminbrist. Forskning har visat att sår har en tendens att läka lättare med ett dagligt tillskott av D-vitamin. 

8. Du har ofta huvudvärk
Lider du av kronisk huvudvärk kan det bero på D-vitaminbrist. Det handlar inte om migrän, utan känslan av ett järnband runt huvudet, som klämmer åt. En finsk studie har visat att den kroniska huvudvärken är värst under vintermånaderna. Och deltagarna i studien, som led av återkommande eller kronisk huvudvärk hade vanligtvis en låg nivå av D-vitamin. 

9. Du känner dig svag
Musklerna kan vara så tunga och trötta att du får ont i framför allt låren, underbenen och nedre delen av ryggen och det kan vara tungt att bara lyfta armarna. Det kan vara ett tecken på D-vitaminbrist, eftersom vitaminet behövs för att våra muskler ska fungera normalt. 

10. Minnet sviker
Glömmer du ofta saker? Du skyller kanske på trötthet, men det kan också bero på brist på D-vitamin. Det finns nämligen ett samband mellan D-vitaminbrist och såväl demens som Alzheimers och kognitiva problem.

 

10 tecken på D-vitaminbrist
Mjölkprodukter är en viktig D-vitaminkälla.

Boosta ditt D-vitamin

80 procent av vårt D-vitamin kommer från solen, och förhoppningsvis har vi byggt upp ett lager under sommaren. Generellt kan man säga att D-vitamin lagras i kroppen i cirka tre månader, men det kan variera från person till person. Till exempel visar forskning att den som har mer fett på kroppen också lagrar in mer D-vitamin.

Ta ett vitaminpiller

Du kan ta ett tillskott på 35–38 mikrogram D-vitamin om dagen i ett par månader för att se om du känner dig bättre. Ta aldrig för mycket D-vitamin utan att tala med din läkare. D-vitaminet absorberas med hjälp av fett, och får du i dig för mycket lagras det i kroppen och kan leda till förgiftning.

Välj rätt mat

20 procent av kroppens D-vitamin kommer från kosten. Vitaminet finns primärt i fet fisk, som lax, sill och makrill, men även i till exempel ägg, kött och nötter. Andra viktiga källor är D-vitaminberikade mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfettsblandningar.

Kan D-vitamin skydda mot corona?

Här är grupperna som behöver extra D-vitamin under pandemin