Därför är K-vitamin så viktigt

K-vitaminbrist?

K-vitamin har en viktig funktion i processen som får blodet att koagulera (stelna). Det bidrar även till benvävnaden. Förlängd blödningstid är ett symtom på K-vitaminbrist. Andra bristsymtom kan vara hjärt- och kärlsjukdomar, åderförkalkning och risk för benskörhet. Kontakta läkare om du misstänker att du har K-vitaminbrist, ett blodprov ger svar. Om du tar blodförtunnande läkemedel bör du inte äta tillskott med K-vitamin, eftersom det verkar koagulerande.

Text Ingvild Hagen och Marie Flodin 
Foto Getty Images

En studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition visar att det finns ett samband mellan låga värden av vitamin K och dödlighet. Vitamin K kan vara kopplat till hjärtsjukdomar och dödlighet, eftersom proteinerna i vävnaderna runt hjärtat behöver detta vitamin för att fungera. Dessa proteiner bidrar till att förhindra att kalkavlagringar byggs upp i artärväggarna, och utan tillräckligt med vitamin K fungerar proteinerna sämre.

Forskarna genomförde en så kallad metaanalys av 4 000 amerikaner i åldern 54 till 76 år, där de först mätte vitamin K i blodet och sedan jämförde med risken för hjärtsjukdomar och död under 13 års tid. Slutsatsen av analysen var att äldre vuxna med låga nivåer av vitamin K i blodet hade större sannolikhet att dö, jämfört med dem med tillräckliga nivåer av detta vitamin.

Eftersom en så kallad observationsstudie är inkluderad i analysen kan man inte med säkerhet säga att det finns ett orsakssamband mellan låga K-vitaminnivåer och risken att dö i förtid. Forskarna är emellertid tämligen säkra på att vitamin K kan ha skyddande hälsofördelar. 

Det finns tre former av K-vitamin:
K1 finns i gröna växter, K2 produceras av tarmbakterier, och K3 är en syntetisk, vattenlöslig variant.
K-vitamin tar inte skada av frysning eller värmebehandling.

 

Därför är K-vitamin så viktigt

Grönsaker rika på K-vitamin:

K-vitamin per 100 g
Persilja: 790 mg
Spenat: 560 mg
Purjolök: 310 mg
Koriander: 310 mg
Kikärter: 264 mg
Grönkål: 250 mg
Brysselkål: 250 mg
Rosenkål, fryst: 250 mg
Spetskål: 170 mg
Isbergssallad: 112 mg

 

Recept: spenatsoppa med majstopping

Grönkålssoppa med spenat och grön curry

Grönkålstabbouleh med torkade gula tomater