7 fördelar med att hoppa hopprep

Barnsligt kul och fantastiskt effektivt är det att träna med hopprep. Kolla in de sju största fördelarna med att skaffa ett rep och börja hoppa!

7 fördelar med att hoppa hopprep

Text Jessika Devert  Foto Getty Images

Hopprep tränar hela kroppen. Samtidigt som hoppandet ger dig bättre flås stärker du ben-, bål- och armmusklerna. Dessutom blir det utmanande hjärngympa när du ska hålla reda på olika hopptekniker och förhoppningsvis inte trassla in dig i repet!  

Fördel 1.

Hopprep är en funktionell träningsform för hela kroppen som kan genomföras i princip var som helst, när som helst, inne som ute.

Fördel 2.

Hopprepet är enkelt att packa ner och ta med sig på till exempel en resa eller ut på en promenad.

Fördel 3.

Du tränar konditionen, ökar energiförbrukningen och bränner fett.

Fördel 4.

Det är en högintensiv och därmed tidseffektiv träningsform.

Fördel 5.

Skaderisken är låg jämfört med andra former av intervallträning.

Fördel 6.

Du övar koordinationen mellan hand och fot och håller hjärnan aktiv genom att tänka ut steg och sekvenser.

Fördel 7.

Du övar upp balansen – en viktig funktion att bibehålla när vi blir äldre.

 

Prova olika hopptekniker! 

  • Hoppa på ett ben – Hoppa en eller två gånger på varje ben, eller hoppa en stund på samma ben innan du byter.
  • Jogga på stället – Jogga på stället som om du lunkar runt en liten runda.
  • Höga knän – Spring på stället och lyft knäna så högt du kan.
  • Slalomhopp – Hoppa från sida till sida. Håll ihop benen och hoppa så långt du kan från den ena sidan till den andra. 
  • Krysshopp – Korsa armarna framför kroppen vartannat hopp.
  • Längdåkningshopp – Flytta växelvis ena foten fram och andra foten bak medan du hoppar.
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!