Ny forskning: Därför går du inte ner i vikt av att träna

Kämpar du i motionsspåret eller på gymmet utan att det ger några resultat på vågen? Enligt en ny studie fungerar inte träning så bra som man trott som viktminskningsmetod. Allt hänger på vad och hur mycket du äter.

Ny forskning: Därför går du inte ner i vikt av att träna

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Nej, du ska absolut INTE sluta träna, det är livsviktigt! Men om ditt främsta mål med att harva runt i motionsslingan, slita på gymet och lyfta vikter hemma i vardagsrummet är att tappa överflödskilon, då kan du bli rejält besviken.
Enligt en ny och omtalad studie som gjorts av professorn och evolutionsantropologen Herman Pontzer anpassar sig kroppen snabbt efter fysiska ansträngningar som du utsätter den för. Den kommer att kompensera för den ökade energiåtgången i motionsspåret genom att dra ner på förbränningen till andra funktioner i kroppen. Vi är nämligen programmerade att inte slösa energi i onödan. Detta skriver Herman Pontzer om i sin nya bok Burn: The Misunderstood Science of Metabolism där han sammanfattat sin drygt 20-åriga forskning om kroppens metabolism och energiomsättning under rörelse.

Soffpotatisen gör av med lika många kalorier som en motionär

Herman Pontzer kom fram till sina slutsatser genom studier av Hadzafolket i Tanzania, ett jakt- och samlarfolk där kvinnorna går ca 13 000 steg per dag och männen ca 19 000 steg per dag. De ägnar ca fem timmar per dag åt fysisk aktivitet. Trots detta har Hadzafolket inte nämnvärt större kaloriförbrukning per dag än en västerländsk soffpotatis. Herman Pontzer upptäckte att det finns ett övre tak för människors dagliga kaloriförbrukning.
-Träning ökar inte vår metabolism. Människors kaloriförbränning håller sig på en ganska konstant nivå och varierar inte särskilt mycket. Män gör av med cirka 3 000 kalorier per dygn och kvinnor förbränner runt 2 400 kalorier varje dag. Oavsett aktivitetsnivån, förklarade han i en podcast nyligen.

Människans metabolism är komplicerad

Metabolism är allt det arbete som dina celler utför dygnet runt, varje dag. Det är ett oerhört komplicerat system som håller igång kroppens livsviktiga funktioner – till exempel immunsysstemet, tillväxten, blodcirkulationen, hjärnan, hjärtat och så vidare. Det är till dessa funktioner som den största delen av energin från maten som vi äter går. Kaloriförbränningen som sker när vi sitter på en motionscykel är ytterst marginell för den totala metabolismen.

Så kan träningen påverka vikten

Trots detta vill Herman Pontzer inte att vi ska tro att träning är helt meningslöst för den som vill hålla vikten eller tappa några kilon: 
- Om du är väldigt stillasittande påverkar det hjärnans aptitreglering och mättnadskänsla. Då äter du för mycket och ökar i vikt, förklarade han i en intervju i Dagens Nyheter. 
-Enda sättet att minska i vikt är att minska intaget av kalorier, man måste helt enkelt äta mindre antal kalorier än man gör av med, säger Herman Pontzer.  

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!