Ljudet i örat höll på att göra mig galen!

Text Jessika Devert Foto Karin Wildheim

Vi träffas på ett kafé i Göteborg. Runt omkring oss slamrar serveringspersonalen med kaffekoppar, människor pratar och stolar skrapar i golvet när de dras ut. Inget av det här verkar påverka Liselotte ett dugg.
— Mina avslappningsövningar och ljudträningen har gjort att jag idag knappt tänker på det, den känslan är magisk, säger hon och ler stort.

Fakta om Liselotte

NAMN Liselotte Löfgren.
ÅLDER 44 år.
FAMILJ Sonen Victor, 9 år.
BOR I Jonsered utanför Göteborg.
YRKE Civilekonom.

Kunde inte natta sin son

För några år sedan var situationen en helt annan. Ljudet i öronen höll på att göra Liselotte galen och det påverkade hennes liv på alla plan. Hon klarade knappt av att natta sin son eftersom det då var helt tyst inne i hans rum och dånandet i hennes huvud växte sig ännu högre.
— I sociala situationer var jag där, men jag var inte närvarande för jag kunde inte koncentrera mig. Skramlet i köket var jättejobbigt och jag hörde inte heller vad någon som var i rummet bredvid sa. Bara att titta på tv var jättesvårt, berättar hon.
Men att det skulle vara tinnitus, det trodde hon inte. Helt enkelt eftersom hon trodde att tinnitus var ett tjutande eller pipande ljud, inte att höra höga dånande pulsslag i höger öra.
— Jag ville inte tänka att det var tinnitus. för bilden jag hade var ganska svart. Att det var svårt att leva med.
Liselotte använde öronproppar i vissa situationer — för att slippa ljuden utifrån. Samtidigt började hon tro att hon skulle behöva leva med det här resten av livet. Hon gick till en öronspecialist, som konstaterade att allt såg perfekt ut.

Som rundgång i skallen 

— Då kändes det hopplöst. Jag hörde mina hjärtljud i huvudet hela tiden och jag fick nästan panikattacker av det konstanta ljudet som fyllde huvudet. Det var som rundgång i skallen.
Räddningen kom när öronspecialisten remitterade henne till specialsjukgymnasten Helena Löwen-Åberg.
— Hon förklarade örats anatomi och vad tinnitus är och hon sa att det skulle bli bra igen. Och tro kan försätta berg, så jag trodde på henne. Hon sa också att jag inte fick ta bort ljuden, utan att jag skulle utsätta mig för dem.
Helena Löwen-Åberg uppmanade Liselotte att börja ljudträna och göra avslappningsövningar med käken. Hon fick rådet att ge sig ut och lyssna på ljuden, inte på dånet i huvudet. Ju mer man undviker ljud, desto känsligare blir man.
— Jag hade nog inte någon plan för mitt ljudtränande, jag bara gjorde det. Jag är världens envetnaste så jag litade på Helena, slängde öronpropparna och försatte mig i sådana situationer som jag förut hade tyckt var väldigt jobbiga, säger Liselotte.

Klickade till i käken 

Hon gav sig in i köket, som med sitt porslinsskrammel nästan var värsta stället att vara på. När det blev för mycket gick hon ut och pausade. Hon började med sina avslappningsövningar och efter bara några dagar kände hon att det liksom klickade till i käken och att det blev lugnare i huvudet. Då orkade hon med ljuden bättre, och långsamt försvann tinnitus och hon var inte längre så ljudkänslig. Idag händer det att det kommer tillbaka, men då vet hon hur hon ska tackla det.
— Jag vet inte varför jag fick tinnitus, men jag tycker att det hänger ihop med stress och muskelspänningar i nacke och käke. När jag spänner mig får jag huvudvärk och det kan utlösa ljudet i huvudet. Idag kan det hjälpa att jag trycker på några punkter på huvudet och nacken för att det ska lätta, men oftast kräver det akupunktur.
Att använda sig av akupunktur har hjälpt. Liselotte får emellanåt akut ganska svår huvudvärk och då får hon akupunktur för att lätta på den. Hennes behandlare sätter också nålar som påverkar innerörat och därmed får tinnitusen ingen chans att utvecklas.

Ljuden har tystnat

— Det handlar om att skaffa sig verktyg för att bemästra sin åkomma, vad det än är. Att läsa på och skaffa sig kunskap är nyckeln till att kunna leva med tinnitus, säger Liselotte. Idag är det tyst i Liselottes huvud större delen av tiden, och att läsa saga för sonen Victor i ett tyst rum är inte längre några problem.
— Nu vet jag mycket mer om min tinnitus, som att stress kan utlösa det, vilket det gjorde någon dag här i
veckan. Då gjorde jag mina övningar och kopplade bort ljudet så att jag kunde leva mitt vanliga liv. Jag blev inte rädd som förr och undvek ljuden. Det känns ju så konstigt att gå omkring och vara ljudkänslig och låta det begränsa livet.

6 metoder som hjälper mot tinnitus

ACT Acceptance och commitment therapy: Avslappningsövningar och mindfulnessmeditation är ett redskap att träna detta med. Att försöka vara i ljudet och stå ut med det gör att hjärnan vänjer sig och kan stänga av ljudet på sikt.

Akupunktur: Nålar sätts i huvudet, öronen och nacken som aktiverar lugn och ro-systemet i kroppen så att man slappnar av i de spända kroppsdelar som kan vara grunden till eller förvärra ljudet.

Käkmuskelövningar: Slappna av och inte bita ihop eller pressa tungan mer än nödvändigt mot gommen och därmed få mindre spända käkmuskler som kan ge upphov till tinnitus.

Ljudträning: Försök slappna av när det kommer vardagsljud mot dig, det är inte farligt. Börja försiktigt och hellre många gånger och lite än för mycket på en gång.

Motion: När man motionerar så bildar kroppen natrium och kalium för att bygga upp musklerna, och samma ämnen behövs för at stärka nervsignalerna i kroppen. Alltså mår innerörat bra av de ämnena som hjälper till att stimulera de rätta signalerna i örat så att örat mår bättre. Eftersom tinnitus ofta är kopplat till hörselnedgång så påverkar det positivt. Det får de små håren i örat att röra sig igen och det ger bättre hörande, på sikt.

KBT Kognitiv beteendeterapi: I KBT undersöks hur tankar och känslor påverkar ens mående och beteende. Ibland väcker katastroftankar kring tinnitus onödig oro för till exempel alla yttre ljud. Många gånger får man problem med sömnen när man har tinnitus. Då är KBT bra eftersom sömnhygien och sömnstrategier ingår men även motion, akupunktur och avslappning kan hjälpa.

Ljudet i örat höll på att göra mig galen!
Helena Löwen-Åberg hjälper patienter med tinnitus.

Varje patient får en skräddarsydd behandling

Specialsjukgymnast Helena Löwen-Åberg har sin klinik i Göteborg och jobbar med patienter med tinnitus. Hon skräddarsyr varje patients behandling och ger dem hemläxa i form av avslappning, meditation och ljudträning. Patienterna får listor på ljud som örat ska klara av och får börja öva på att höra dem.
Många tror att tinnitus är en sjukdom i sig men så är inte fallet. Det är ett symtom som är orsakat av något annat, t ex bullerskador, förkylning, spänning och stress.
— Man brukar säga att det är ett ljud som patienten upplever eller hör som man inte kan härleda till någon akustisk källa. Ibland beskrivs det som ett fantomljud som bara fortsätter att finnas, säger Helena Löwen-Åberg.
Orsaken till tinnitus kan delas in i tre områden: hörselrelaterade, kroppsligt relaterade och ångest– och depressionsrelaterade. Stress kan dessutom vara en bidragande komponent inom alla tre områden. När man stressar upp sig och börjar fundera kring om det någonsin kommer att försvinna färgas ljudet emotionellt negativt och då blir det värre. Hur det låter är individuellt, det kan låta som ett pip, tjut, brus eller som en puls i öronen.
— Patienterna upplever att de blir ljudöverkänsliga eftersom de upplever att yttre ljud förvärrar tinnitus. Och då ökar stressen för ljud. Rädslan gör att de lyssnar efter om tinnitus har blivit värre och då hör de den mer. Det blir som en ond cirkel som är svår att bryta om man inte får hjälp. Och ju snabbare man får hjälp, desto fortare blir man bättre, säger Helena LöwenÅberg.
Idag finns det ungefär 100 000 personer som lider av tinnitus. Bland arbetslösa och sjukskrivna är det vanligare, eftersom man ofta kan må psykiskt sämre på grund av sin situation. Felet som många gör är att försöka fly från ljudet. Det gör bara symtomen värre.
Om man försöker leva med tinnitus och accepterar den, kommer hjärnan så småningom att bortse från ljudet och du glömmer bort det.
— Tvärtemot vad de flesta tror ska man inte undvika vardagliga ljud, utan träna på att vara i vardagsljud för att hjärnan ska kunna vänja sig.

Tips! 

Appar mot tinnitus: Helena Löwen-Åberg har gjort två appar för Iphone och android, en där du kan läsa om hur du ska tackla din tinnitus och en om mindfulness med avslappningsövningar.
● Tinnitushjälp
● Mindfulness

Zooma in! På Helena Löwen-Åbergs hemsida kan du medverka i en Zoomkurs för att få hjälp med din tinnitus. Se vidare på: heka.se

Sov gott med ASMR – rogivande vardagsljud!

Ta kontroll över din ljudmiljö