Jag kämpar för att inte gå ner i vikt

Personligt om Anna-Lena

NAMN Anna-Lena Molin
ÅLDER 44 år
BOR I Västra Frölunda
GÖR Kundupplevelsechef
FAMILJ En son på 11 år

Text Jessika Devert  Foto Karin Wildheim

Ända sedan hon var liten har Anna-Lena varit medveten om att hon är smal. Redan på mellanstadiet var hon snabbast in i duschen för att hon skulle vara klar när de andra kom in. Allt för att hon inte ville att de andra skulle se hur smala armar hon hade.
— Men jag blev inte retad för det, det kan jag inte säga. En gång i sjätte klass var det en tjej som sa något elakt men då fräste jag tillbaka och det är jag väldigt glad för. Annars hade det kanske kunnat bli värre, säger Anna-Lena.

Fritt fram för kommentarer

Om man är smal verkar omgivningen ofta tycka att det är fritt fram att påpeka hur mycket man äter och vad man äter. Med en suck berättar AnnaLena att hon alltid, alltid har blivit påmind om att hon är smal.
— ”Ta en bulle, du som kan” eller ”När ska du äta upp dig?” är saker som jag alltid fått höra. Som om det är okej att tala om för mig hur jag ska äta eller se ut, bara för att jag är smal. Så hade man aldrig sagt till någon som är överviktig. Men de tror att de är snälla, när det egentligen bara påminner mig om att jag inte ser ut som alla andra. 

Vad säger ditt BMI?

BMI – Body Mass Index – är ett internationellt mått, framtaget av Världshälsoorganisationen, WHO.
Du kan räkna ut ditt BMI med hjälp av en miniräknare. Multiplicera din längd i meter med din längd i meter. Dela sedan din vikt med den siffra du fick fram. Till exempel: Du väger 67 kilo och är 1,68 meter lång. Ditt BMI är då 67/(1,68×1,68) = 24
< 18,5 Undervikt
18,5–24,9 Normalvikt
25–29,9 Övervikt
30–39,9 Fetma
>40 Grav fetma

BMI tar inte hänsyn till hur stor del
av din kroppsvikt som är muskler
och hur stor del som är fett, eller hur
fettet är fördelat i kroppen. Därför
fungerar det till exempel inte för
elitidrottare.
Ett något högre BMI – mellan 25 och
30 – verkar vara det mest hälsosamma
för dig över 70 år, medan BMI under 22
kan vara ett tecken på undervikt.
Källa: livsmedelsverket.se

En av konsekvenserna av det är att hon inte gärna badar offentligt och inte heller vill gå på stranden i bikini.
— Folk tycker att det är konstigt att jag hellre sitter med shorts och t-shirt på mig, men jag är väldigt obekväm med att gå omkring i bikini. Jag tycker att det är lite bättre utomlands, där kan ingen säga något i alla fall. 

Gillr inte tårta

Det händer att Anna-Lena äter en bit tårta trots att hon egentligen inte är sugen, för att slippa höra kommentarer om att hon inte äter.
— Jag gillar sötsaker och chips, men är inte så förtjust i grädde. Men är jag på kalas och inte tar en bit tårta får jag genast en kommentar om att jag borde äta en bit, jag som kan. Så ibland gör jag det för att jag inte orkar höra alla kommentarer. Men att jag måste äta allt för att jag kan är ju konstigt, jag gillar ju inte grädde!
Hon förstår att de där kommentarerna kanske kommer av att andra människor vill vara lika smala som hon, kanske är de avundsjuka.
— Men främst tror jag att de tror att de ger mig en komplimang, Men för varje gång någon säger något så handlar det om att de påpekar något om mig som person, och det är jobbigt att behöva höra det om och om igen. Ibland vill jag bara be dem att låta mig och mig kropp få vara ifred, säger hon.

Förväntas kunna springa snabbare än andra

Det fungerar likadant med träning. Anna-Lena tycker om att springa, men bara för att hon är lång och har en ”typisk löparkropp” tror många att hon har sprungit både maraton och Göteborgsvarvet flera gånger om.
Liknande saker har hon fått höra ända sedan skoltiden. Det förväntades att hon skulle vara snabb på löparbanan bara för att hon var smal och spänstig. Men Anna-Lena springer för att hon tycker att det är kul, inte för att hon är exceptionellt bra på det.
— Det är också en del som har åsikter om att det är just löpning jag håller på med och frågar om jag inte borde träna styrketräning istället för konditionsträning. För att jag är så smal.
Att aldrig ens ha funderat på en diet och kunna äta vad som helst kan verka som en dröm för den som aldrig varit riktigt smal, men för Anna-Lena är det tvärtom. Hon får kämpa för att inte gå ner i vikt. Hon äter precis vad hon vill, men det gör egentligen ingen skillnad på vikten.

Kämpar med vikten

— Om jag går ner bara ett par kilo syns det så oerhört fort. Jeansen blir genast för stora och mina höftben och bröstkorgen sticker ut, det är varken roligt eller snyggt.
Efter att ha levt ett helt liv med omgivningens blick på sin kropp har hon bestämt sig för att äntligen omfamna hur hon ser ut. Så istället för att gömma sig i extra bylsiga kläder, som hon gjort tidigare, klär hon sig i tajta kläder. För att hon trivs i det.
— Förr satte jag på mig ett extra linne under tröjan eller långkalsonger under byxorna för att se lite större ut, men det gör jag inte längre. Jag förstår att många vill se ut som jag gör, och jag försöker att vara stolt över min kropp och sträcka på mig, även om det är svårt efter ett helt liv av kommentarer.
Jag äter helt normalt och jag har bestämt att det är dags att låta kommentarerna rinna av mig och försöka vara sams med min kropp.

 

Jag kämpar för att inte gå ner i vikt
Zarah Öberg är näringsterapeut och kostrådgivare.

Dietistens råd om du väger för lite

Varför är det inte bra att vara för smal?
Om du är för smal har du inte samma skydd för inre organ och inte heller depåer om du blir sjuk. Det beror också på om du är smal av naturliga skäl eller om du äter för lite eller lider av ätstörning. Om du äter varierat och regelbundet och har gott om fett i maten, men ändå är smal, så är faran mindre än om du svälter dig.
Gott om fett i maten behövs till exempel för att bilda hormoner, så vid stor viktminskning eller för låga fettdepåer kan det uppstå hormonell obalans och näringsbrister.

Finns det sjukdomar som förknippas med att vara för smal?
Nja, inte på samma sätt som med diabetes för övervikt, men man kan ju ha diabetes eller andra sjukdomar även som smal. Det finns många som är smala men äter och lever ohälsosamt. Det är också lätt att glömma bort riskerna med att äta och leva ohälsosamt om man inte har problem med vikten.

Varför går vissa personer inte upp i vikt trots att de vill?
Där är man olika, men en vanlig orsak är att man har tarmbesvär eller mindre bra matsmältning och inte tar upp näring ordentligt. Det innebär att man inte tar upp energiämnen eller näringsämnen på ett korrekt sätt och då minskar man i vikt eller har svårt att få upp vikten. Det kan innebära att man även får andra besvär eftersom de näringsämnen som krävs för att ha en funktionell och frisk kropp saknas.
Andra människor är helt enkelt smala av naturen, medan en del har svårt att lägga på sig för att de förbrukar stora mängder energi under dagen.

Vad ska man äta om man tycker att man är för smal?
Om man önskar gå upp i vikt på ett naturligt sätt brukar jag rekommendera att man tillsätter extra fett till varje måltid och använder närings- och energität mat. En bra riktlinje är att tillsätta 1 msk extra fett till varje måltid för att på så vis öka mängden kalorier, men samtidigt göra det på ett naturligt och hälsosamt sätt. Man kan även lägga till ett extra mellanmål så att det blir mer total tillförsel av energi under dagen.
Det är viktigt att använda bra fetter och gott om energirik kost, men inte äta snabbmat eller sockerrik kost. Tänk gärna på att gå upp i vikt långsamt och hälsosamt och inte på ett sätt som skapar andra hälsobesvär. Om man har svårt att gå upp vikt trots det kan man ta hjälp av en näringsterapeut och se om det finns tarmbesvär som gör att man inte tar upp maten korrekt eller om det förekommer hormonell obalans.

Hur ska man tänka kring träning?
Träning kan vara lite klurigt om man är smal. Du kanske inte vill förbränningsträna eftersom det kan medföra att du minskar ännu mer i vikt. Styrketräning brukar uppskattas av många som upplever sig för smala, och du kan försöka tillföra en proteindrink baserad på naturligt, ekologiskt protein i samband med
träningen. Det viktiga är att bygga upp kroppen och stärka muskulaturen.

Må bättre, bli magsmart!

Nio nyttigaste nötterna

Fett nyttig omega-mat!