Ny forskning: Här är bären och frukterna som förbättrar ditt minne

Vad är flavonoider?

Flavonoider är små fytonäringsämnen som finns naturligt i frukter, grönsaker och bär. Du hittar dem i färgrik,främst gul, mat.

Deras funktion är att genom starka färger attrahera insekter för pollinering, filtrera bort UV-strålning från solen och skydda plantan mot sjukdom. Antioxidanterna i flavonoiderna hjälper även människor som äter plantorna att hålla sig friska.

Mest flavonoider finns i skalet på växten. 

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Efter en omfattande observationsstudie av 80 000 personer (50 000 kvinnor och 30 000 män) har forskare vid Harvard University kommit fram till att färgämnesgruppen flavonoider har märkbara effekter på hjärnkapaciteten hos människor. Studien, som pågick i 20 år, har nyligen publicerats i tidskriften Neurology.

Deltagarna i studien följdes från att de var i 50-årsåldern. De fick fylla i enkäter om vad de åt och hur de upplevde sin tankeförmåga och sitt minne. Forskarna fann att de som hade ätit mycket frukt och grönt varje dag löpte 20 procents mindre risk att uppleva försämrad tankeförmåga i äldre ålder. 

– Människors hjärnfunktioner börjar att försämras redan i 20–30-årsåldern, men man brukar inte märka det förrän man kommit upp i 70-årsåldern. Genom att äta mat med mycket flavonoider kan man förhindra att nergången i de kognitva förmågorna sker för snabbt, säger professor Walter Willett som lett studien.

– Genom vår livsstil kan vi påverka hur vi ska må när vi blir äldre. Det som är intressant med den här studien är att deltagarna som hade börjat tidigt med en flavonoidrik kost mådde bättre när de blev äldre och de rapporterade färre förändringar i minnet, säger Maria Ancarcrona, professor i experimentell neurogeriatrik vid Karolinska institutet i en intervu för Vetenskapsradion.

Maria Ancarcrona, som forskar om demens och alzheimers, har upptäckt att ett speciellt ämne inom flavonoidgruppen påverkar hjärncellernas energiproduktion så att nervcellernas förmåga att kommunicera med varandra ökar. Man tror att detta kan ha en avgörande betydelse för hjärnans kapacitet att tänka och minnas. Maria Ancarcrona hoppas nu kunna utveckla det här ämnet som ett framtida läkemedel mot inte bara minnesproblem utan också mot demenssjukdomar.

Hur mycket frukt och grönt ska man då äta för att hjärnan ska må bra högt upp i åren?

– Man brukar säga att man ska äta ungefär 500 g frukt och grönt varje dag, säger Maria Ancarcrona i en SVT-intervju. Det är ungefär så mycket som deltagarna som rapporterat bra minne i Harvardstudien fått i sig.  

Här hittar du flavonoiderna med störst effekt på hjärnan och minnet:

  • Äpplen
  • Apelsiner
  • Jordgubbar
  • Blåbär
  • Grapefrukt
  • Paprika
  • Selleri

 

Därför är grapefrukt så nyttigt

Recept: Grillad paprika med grönsaksfyllning

Bli stark som en björn av blåbär!