Svårt att komma igång med träningen? Här är kom-igång-tipsen som peppar!

Text Anna Wahlgren  Foto Getty Images

Så här ”puffar” du dig själv till att röra på dig mer och oftare:
● Lägg fram träningskläderna kvällen innan du ska använda dem, så att du sätter på dig dem direkt på morgonen och kan komma iväg (alternativt sov i träningskläderna).
● Schemalägg din träning så att den blir en rutin.
● Låt en kompis eller en app i telefonen påminna dig om att du ska träna.
● Träna gärna i en grupp. Teamet ser till att du inte ger upp om du börjar vackla.
● Boka in träning på förhand tillsammans med en vän eller en grupp. Då blir du socialt förpliktigad att infinna dig.
● Anmäl dig (och betala avgiften) till en tävling eller något annat evenemang som innebär att du måste träna.
● Lägg ut din träning på nätet så att andra kan se vad du gör (eller inte gör).
● Utse en vän eller en släkting som stöttar och håller koll på hur det går för dig.

Källa: Boken Träningsparadoxen. Varför vi mår bra av fysisk aktivitet men helst vill slippa träna, av Daniel Lieberman, Natur & Kultur.

Ny webbkurs: Träna hemma med Sofia Åhman!

Träna hjärnan stark, bli lyckligare!

Förvandla promenaden till ett träningspass