Oron som slår i taket

Det måste vara det allra enklaste nu. Att oroa sig. Ska man köpa en vevradio, liggunderlag och messmör så att man är beredd om strömmen går och världen här hemma välts omkull?

”Jag oroar mig hela dagen”, sa en kvinna jag mötte på en föreläsning för någon vecka sedan. Och det finns bra med material i världen just nu. Att oroa sig över. Kriget, våldet, skjutningar, klimatet, ekonomin, bensinpriserna, skyddsrum och om man får vara frisk. Inte konstigt. I två år har vi levt i en pandemi och precis när FHM slutade med sina presskonferenser så tog Försvarsmakten vid. Så visst, det går att oroa sig.

Problemet är att vi mår sämre av oron. Den leder till en negativ spiral där jag till slut blir så nedstämd och bekymrad så att det går ut över kroppen och de dagar jag vaknar till. Sömnen blir lidande. Huvudvärk. Ont i magen. Irriterad på dom man har runt omkring sig. Och det viktigaste: jag kan inte agera på ett klokt sätt. Jag fattar smått irrationella beslut och jag lovar att det blir stökigare.

Så hur gör man med oron då? Man kan ju inte bara sluta tänka (visst HADE det varit skönt ibland??!).

Jag hanterar oron som ett glas vatten. Det är okej att hålla i ett glas vatten en liten stund. Det gör inte ont, armen orkar hålla glaset uppe. Inga problem. Men om jag håller glaset i en timme på samma sätt så börjar det kännas. Samma mängd vatten i glaset, samma glas. Och håller jag glaset under en hel dag på samma sätt så lär armen domna bort.

Som med oron. Den behöver begränsas. Ställ ner glaset. Vi orkar inte en hel dag.

Jag var fantastisk på att oroa mig. Under döttrarnas tonårstid när jag var helt själv med första fyllan och första cigaretten (och sista!), nätterna när dom inte svarade, kvällen när någon inte kom hem i tid. Jag – höll – på – att – gå – under.

Men som med allt annat. Jag kan lära mig. Så det gjorde jag. Varsågod. Ett fantastiskt träningsprogram för att träna bort oron (exakt, man måste träna!):

Vecka 1: varje morgon i tio minuter ska du oroa dig för allt du kan. Du får inte oroa dig någon annan gång på dagen, bara på morgonen, under dom minutrarna. Skriv ner det du under dagen kommer på att du vill oroa dig för så att du inte glömmer bort det nästa morgon. Och alla tio minutrarna ska användas. Sedan kan du gå upp och göra kaffe eller äta gröt. På kvällen tar du fram listan och stryker det du inte kan göra någonting åt.
Vecka 2: varje morgon, samma procedur, men nu i SJU minuter. Ställ klockan. Samma rutin, samma lista. På kvällen tar du fram listan och stryker det du inte kan göra någonting åt.
Vecka 3: samma sak men nu i fem minuter. På kvällen tar du fram listan och stryker det du inte kan göra någonting åt.
Vecka 4: din stund för oro på morgonen den här veckan ska nu ligga på två minuter. På kvällen tar du fram listan och stryker det du inte kan göra någonting åt.

Någon sa: Jamen det där är inte lätt!

Exakt. Ingenting som är värt någonting är särskilt lätt. Men så värt jobbet.