Ett kilo bananer och en kopp kaffe, tack

När läkaren och forskaren Bertil Marklund tog reda på friskfaktorer för att om möjligt kunna leva lite längre kom han fram till att det nästan uteslutande handlar om vårt sätt att leva och bara 10% handlar om våra gener. Upplyftande ju. Det innebär att många av oss har samma chans?

Väldigt skönt att man har lärt sig. Att det finns forskare som kollar sånt här. Så att vi slipper tro att vi mår bättre (och går ner i vikt) av dieter. Typiskt INNE på 80-talet var ägg- och vindieten: två dagar i veckan skulle man äta ägg och dricka vin till frukost och vips … viktnedgång. Frågan är väl hur full man var när man kom till jobbet. Och grapefruktdieten. Den testade jag också. Höll i en dag på grund av vansinnigt tråkigt. Och beskt. Eller kålsoppedieten och banandieten? Låter lockande? Gå ner i vikt genom att äta ett kilo bananer och dricka en kopp kaffe. Per dag.

Tänk om man hade fattat att man, när man var 25 år, ALDRIG skulle bli så fin i kroppen som man var då. Att huden ALDRIG mer skulle bli så slät och jämn som den var då. Istället satt man och tvingade i sig en grapefrukt.

Tillbaka till Bertil. Han listade 10 livsviktiga råd och vi vill leva lite längre men framför allt må bättre. Jag har lagt till ett elfte råd på eget bevåg.

  • Rör på dig lagom t.ex. en snabb promenad 30 minuter om dagen.
  • Sitt i solen utan att bränna några kroppsdelar.
  • Var lite mer optimistisk. Välj ”det ordnar sig nog” istället för ”det här kommer att gå åt helvete” och lev längre.
  • Var lite lagom tjock. Dieter gör INTE att man lever längre.
  • Drick vin. 1-2 glas om dagen gör susen för livslängden (OBS, bli inte arg på mig nu, det här är forskarens slutsats)
  • Fika ofta men rätt. Kaffe är nyttigt. 3-4 koppar om dagen ger optimal effekt. Dricker man mer så avtar de bra effekterna. Och det ska vara filterkaffe.
  • Skaffa en hobby. Spelar ingen roll vad. (Bara man inte gör elaka saker som att bli kannibal eller något sånt tänker jag.)
  • Ät färgglatt och häll på olivolja.
  • Sitt inte stilla. Max 30 minuter innan man behöver röra på sig lite.
  • Ta en tupplur. 15-20 minuter mitt på dagen hjälper mot hjärt- och kärlsjukdomar. Och sju timmar per natt är bäst för hälsan.
  • Prata med vänner och kompisar (mitt tillägg som absolut tror jag gör gott för livet och längden på det liv vi har).

Boken finns där böcker finns och heter 10 tips – må bättre och lev 10 år längre
Bilden är från den här sidan.