Kryddkalender för hela året: Lyft maten och boosta hälsan med 12 välsmakande välgörare

Utöka din kryddrepertoar under 2024. Lär känna en krydda per månad – gå all in och använd kryddorna inte bara i mat – utan i drycker, smoothies, desserter och snacks!

Text: Pernilla Gudmundsson
Foto: Getty Images

Januari: Muskotnöt

Muskotnöten har antibakteriella egenskaper och det har visat sig att karies kan minska om man äter denna nöt. Den är även bra för hjärtat och hjärnan. Risken för Alzheimers sjukdom sägs minska, och äter man muskotnöt regelbundet kan det hjälpa till att förbättra minnet. Den sägs även lindra depressioner. Muskotnöt är giftig i stora doser så håll det på teskedsnivå!

Februari: Ingefära

Ingefära sägs ha en avgiftande effekt på kroppen och vara bra för bland annat immunförsvar och ämnesomsättning. Den kan även lindra och bota inflammationer av olika slag. Ingefära anses också minska spridning av cancer. Den är lindrande vid ledbesvär, som artrit och artros.

Mars: Senap

Senap är full av nyttiga vitaminer som mangan, zink och vitamin B3. Innehåller även magnesium och selen som är bra mot besvär i luftvägarna, till exempel astma och hosta. Senap har en stark antibakteriell effekt.

April: Salvia

Salvia är en medicinalväxt som använts i 6 000 år. I vissa studier har det visat sig att salvia är bra för minnet och kan skydda från processer som kan ge Alzheimers. Kryddan kan även förebygga diabetes typ 2. Som de flesta örter har salvia både antiinflammatoriska och antibakteriella effekter. Den är också bra för humöret och sägs ge evigt liv…

LÄS ÄVEN: Fyra välsmakande julkryddor som boostar din hälsa i vinter

Maj: Basilika

Basilika innehåller nyttiga oljor som har både antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper. Basilika innehåller bland annat magnesium som är bra för muskler och blodomlopp. Kryddan kan lindra värk hos personer med ledbesvär och hjälpa dem som har problem med tarmarna. Har du fått ett insektsbett kan du gnida på med färska basilikablad, det lindrar skönt.

Juni: Oregano

Oregano kallas ibland för naturens egen antibiotika. Te på färska blad kan hjälpa mot huvudvärk, mensvärk och sömnproblem. Oregano är bra mot infektioner och andra besvär i mun och hals. Är bra mot virus, svamp och bakterier. Stärker vårt immunförsvar och håller igång vår matsmältning.

Juli: Rosmarin

Rosmarin är en växt som stärker immunförsvaret och driver bort gifter från vår kropp. Kryddan sätter fart på blodcirkulationen och är bra för matsmältningen, så har du problem med magen ska du dricka te gjort på rosmarin. Ämnen som finns i denna krydda sägs kunna bromsa Alzheimers sjukdom.

Augusti: Vitlök

Vitlök kanske inte bättrar på din andedräkt men fördelarna är desto fler. Vitlök är bra för immunförsvaret och sägs minska risken för olika sorters cancer. Den har även en positiv inverkan på hjärt- och kärlsjukdomar.

LÄS ÄVEN: Odla egna kryddor: Skötseltips och hälsofördelar

September: Pepparmynta

Pepparmynta är både antiinflammatorisk och antiseptisk. Den lindrar vid magåkommor och vid problem med matsmältningen. Hjälper även vid illamående. Pepparmynta är helt enkelt bra för hela din mages välbefinnande. Har du ont i halsen kan du koka en skönt lindrande kopp te av pepparmynta.

Oktober: Gurkmeja

Gurkmeja nämns ofta som kryddan nummer ett när det gäller hälsoeffekter. En kraftfull antioxidant som är bra mot det mesta. Denna krydda är till exempel bra för blodsockernivån och matsmältningen, den lindrar ledbesvär, renar blodet och huden, minskar risken för cancer och Alzheimers. Kryddan ska även skydda mot svamp och bakterier och används för att behandla sår. Den gula färgen som kännetecknar gurkmeja, curcumin, kan liknas vid kortison och har antiinflammatoriska egenskaper.

LÄS ÄVEN: Bättre hårhälsa med örter och medicinalväxter?

November: Kryddnejlika

Har du problem med luftvägarna, till exempel hosta eller hösnuva, kan du prova kryddnejlika. Denna krydda sägs också verka lugnande om du känner oro eller nervositet. Lindrar även vid problem med magen, kolik, halsbränna, illamående och gaser. Har du tandvärk kan du tugga på en kryddnejlika i väntan på tandläkaren, det sägs lindra den värsta värken.

December: Kanel

Kanel är en nyttig och kraftfull krydda som har många goda effekter på vår hälsa. Den sänker blodsocker och blodfetter. Kanel sätter också fart på blodcirkulationen och minskar sötsuget. Kryddan är antibakteriell och antiinflammatorisk och dessutom en viktig antioxidant. Kanel är bra mot bakterier och svampangrepp och kan även fungera mot illamående och diarré. Kanel är giftig i större mängder, men vid normal användning finns inga risker.