Kvinna vinterbadar

Sugen på ett vinterdopp? Det här händer i kroppen när du kallbadar

Vill du uppleva något alldeles extra, ja då ska du ta ett vinterdopp. Få aktiviteter ger så mycket effekt på så kort tid. En halv minut i vattnet räcker för att få ett ökat välbefinnande. Badar du mer regelbundet kan du få både bättre sömn och mindre värk.

Text: Anna Flodberg
Foto: Ulf Huett

Vi vet numera att forskning visar att regelbundna vinterbad kan ge bättre immunförsvar, dämpa inflammationer, öka det psykiska välbefinnandet och göra oss piggare. Det finns också de som använder vinterbad för att bearbeta sorg och smärta.

3 tips inför ditt vinterbad:

  1. Allra bäst är att vinterbada naken. Blöta badkläder kyler ner kroppen efter badet och när fingrarna är stela kan det vara svårt att stå och pilla med baddräkt eller badbyxor.
  2. Det är bra att ha rymliga plagg som är enkla att ta på sig, undvik helst knappar och snörningar. Lägg gärna kläderna i rätt ordning på bryggan eller stranden så det blir lätt att ta på sig efteråt.
  3. Om du inte har tillgång till bastu kan det vara skönt med lite uppvärmning innan du tar ett dopp. Det kan vara allt från några minuters rörelse till en längre promenad eller löprunda. Då är du varm i kroppen när du går i.

Hälsoeffekter av vinterbad:

  • Stärkt immunförsvar
  • Smärtlindring
  • Inflammation kan dämpas
  • Klimakteriebesvär kan lindras
  • Psykiskt välmående
  • Bättre sömnkvalitet
  • Piggare
  • Förbättrad blodcirkulation

Undvik att vinterbada om du:

  • Har hjärtproblem
  • Har högt blodtryck
  • Har diabetes
  • Har druckit alkohol
  • Är över 60 (då bör du först kolla med din läkare så du inte har problem med till exempel högt blodtryck)

Läs mer om vinterbadets positiva hälsoeffekter i Hälsa nr 2, 2022.

Läs även:

Linda & Linda älskar att vinterbada: ”Man blir en del av naturen”
Ta hand om huden i vinter: Produkterna värda att investera i
Camilla behandlar smärta med IR-ljus: ”Kan hjälpa så många”