Prova tantparkour: En rolig träningsform som ger dig självförtroendet tillbaka

Hör du till dem som satt upp begränsningar för dig själv med åldern? Slutat klättra, hoppa eller gå balansgång? Dags att tänka om och plocka fram din lekfulla sida! Nya trenden ”tantparkour” är nämligen både ett lätt och kul sätt att träna styrka, smidighet och balans!

Text: Linda Unnhem
Foto: Gugge Zelander

Parkour är en träningsform som går ut på att ta sig över, under, genom och runt olika hinder i sin omgivning på ett så smidigt sätt som möjligt och med kroppen som enda redskap. Vanliga rörelser är att man hoppar, rullar, voltar eller svingar sig fram. Träningsformen, som funnits sedan 1980-talet, är sprungen ur den franska militärens urbana hinderbaneträning och kallas på engelska även freerunning.

Vad är tantparkour?

”Tantparkour” är ett begrepp som myntats av svenska Maria Ringsén. Efter att ha utmanat sig själv att hoppa över en fjällbäck (trots att hon egentligen inte vågade!) började hon fundera över de hinder vi ofta sätter upp för oss själva med åren. Och så började hon göra sådant som man kanske ofta slutat med som vuxen: klättra på stenar, balansera på stockar, åka kana ner för trappräcken, utforska terrängen bredvid promenadstigen…

En lekfull träning som snart blev ett konto på Instagram. Idag har @tantparkour tusentals följare, som också gärna delar med sig av sina egna tantparkour-videos!

Genom tantparkour tränar du både balans, smidighet, styrka, kondition, koordination samt din mentala styrka!

Leta ojämnheter: Att gå på ett ojämnt underlag är ett utmärkt sätt att träna balans, koordination och stabilitet. Så när du kan gå ”off road” – gör det!
Gå i sidled: Ett högre staket eller räcke är perfekt för gång – i sidled! Eller för att klättra över, eller igenom, eller under.
Balansera mera: Spana efter murar, stockar och låga staket. Eller försök bara hålla balansen längs trottoarkanten!

Plocka fram din barnsliga sida

När slutade du klättra i träd? Säkert alldeles för tidigt! För du behöver inte klättra högt, det kanske i stället finns stammar du kan ta dig igenom eller grenar du kan svinga dig i?

LÄS ÄVEN: Få upp flåset under din promenad – 6 tips för att öka tempot

Se hinder – och möjligheter! Om du har rena skor (!) kan du förvandla ett bord och bänkar till en liten hinderbana. Efter ett par varv i hyfsat tempo har du garanterat fått upp flåset. Det finns verkligen inga hinder – bara låt fantasin flöda!
Gå inte förbi – gå igenom: Om man tar på sig ”parkourglasögonen” ser man plötsligt saker i ens omgivning på ett nytt sätt. Varför gå förbi en vägspärr när man kan ta sig igenom den – och få lite smidighetsträning på köpet?

Hoppa över bänkar

Bänkar finns överallt! Svinga dig över dem, kliv över eller hoppa jämfota upp och ner.

LÄS ÄVEN: Så mycket behöver du faktiskt träna för att må bättre

Kläng och klättra

På många lekplatser finns det klätternät, antingen att klättra upp i eller att ta sig fram igenom. Ett jättebra sätt att testa sin styrka, smidighet och balans!

Utmana dig själv!

”Ska jag verkligen…?” Ja, det ska du! Det roligaste med tantparkour är att tänja på sina egna gränser och känna att man klarar det.

LÄS ÄVEN: Det händer i kroppen vid fasta – experter reder ut

Ställ dig på ett ställ: Om du börjar fundera kan du säkert komma på minst tre roliga övningar att göra vid ett tomt cykelställ! Gå balans, hoppa över, zick-zack-gå…
Parkour deluxe: Gå balans, men gör banan lite svårare genom att lägga till knäböj! Många utomhushinder lämpar sig jättebra för olika typer av styrkeövningar.
Skutta mellan stenar: ”Inte nudda mark” är en lek som barn älskar – och den är faktiskt lika rolig som vuxen! Vill du få upp flåset kan du köra ”banan” flera gånger.

En rolig träningsform för 40+

Så här tycker Hälsas redaktör Linda:

När min 12-åring tränade parkour tyckte jag alltid att det såg så roligt ut. Farten, hoppen, svingandet, volterna… Det kändes som en cool street-variant av gymnastik eller akrobatik. Men att jag, som 40+, skulle… Nej, det tåget hade gått!

Men så läste jag om tantparkour och började så smått utmana mig själv. Först trodde inte barnen att jag var klok när jag hoppade upp på stenmuren på väg till skolan för lite spontan balansgång – eller när jag plötsligt svingade mig över en bänk. Pinsamt! Men sedan insåg de också det roliga i att ha en mamma som hellre går bredvid stigen än på den och som plötsligt vill klättra i träd eller leka ”inte nudda mark”.

Och det ÄR kul! Särskilt när man upptäcker att det finns roliga hinder och utmaningar överallt. Dessutom är det så lätt att ”krydda” en vanlig promenad eller joggingtur med lite extra parkourövningar.