Så får du dina nyårslöften att hålla: 5 handfasta tips

Det är enkelt att slänga ur sig en rad ambitiösa nyårslöften vid tolvslaget. Tyvärr är det lika enkelt att bryta löftena innan vi är halvvägs igenom årets första månad. Här får du fem konkreta tips som hjälper dig att lägga upp en plan för hur du ska lyckas med dina nyårslöften.

Text: Daisy Løvendahl (parterapeut, coach och sexolog)
Foto: Getty Images

1. Känn att det är viktigt för dig

Att göra något som du inte är van vid är krävande. Det kräver fokus, energi och disciplin att fortsätta alla de dagar då du inte orkar. Det kan du göra, särskilt när du vet varför du har det nyårslöfte som du har. Så försök inte att vara politiskt korrekt i dina personliga löften. Bestäm dig för det som du faktiskt vill stiga upp tidigare för och prioritera bort annat för. När du kan känna att något verkligen betyder något för dig, då har du en nyckel till att uppnå alla dina drömmar.

LÄS ÄVEN: Nyårslöftena som faktiskt gör dig lycklig – 5 inspirerande tips

2. Ha en konkret plan för hur

Att säga att du vill gå ner i vikt, bli vegetarian eller sluta vara fastklistrad vid skärmen 10 timmar om dagen är bra. Men att skrika det vid midnatt med ett glas bubbel i handen och kasta dig ut i det nya året är ungefär lika effektivt som att kasta ett mynt i en önskebrunn. Så bryt mönstret att önska något som inte händer, genom att lägga en konkret plan för hur du ska uppfylla ditt nyårslöfte. Det är en genväg till att nå dina mål, att du vet konkret vad du vill och hur du ska uppnå det.

3. Gör realistiska planer

När du vet vad du vill och hur du ska uppnå det du drömmer om, bör du också lägga en realistisk tidsplan. Jag rekommenderar att du använder en papperskalender med hela det kommande året utritat. Då kan du se din tid. Boka sedan tid för det du vill. Oavsett om det är att använda helger och semester för att renovera köket eller börja träna tre gånger i veckan. Om du vill ha mer närvaro med dina barn, blockera eftermiddagar i din arbetskalender för att vara med dem. Drömmer du om tid med partnern, ta dig den tiden.

LÄS ÄVEN: Frisk och ung med regelbunden motion: Så mycket träning behövs

4. Gör det tillsammans med andra

Mycket forskning visar att vi lättare uppnår våra mål när vi har någon som hejar på oss och följer oss genom alla steg i ett projekt. När du bestämmer dig för att ändra något i ditt liv, bjud in din väninna, partner eller kollega att heja på dig. Det gör skillnad att ha minst en person som du delar de många små stegen med. Som väntar på dagens meddelande om att du har tagit ett litet steg till, och som hejar på dig de dagar när du känner för att ge upp.

5. Fira att du kommit en bit på väg

Många gör misstaget att de firar något först när de har nått målet med projektet. Det är vackert att fira att maratonet blev sprunget, maten blev mer grön eller vardagsrummet blev omgjort. Men kom ihåg att också fira de små segrarna längs vägen och alla delmålen. Att sitta på vardagsrumsgolvet och njuta av synen av ett tomt rum redo för målning är viktigt. Det ger kraft att fortsätta. Så även om en 10 kilometers löptur är långt ifrån 42 kilometer, är det fortfarande värt att fira.

LÄS ÄVEN: Finn glädje i en ny hobby: 5 aktiviteter som boostar din hälsa