Näringsfysiologen: Så kan du äta hälsosamt – och bli ordentligt mätt

Med rätt råvaror på tallriken behöver du inte gå hungrig från middagsbordet. Näringsfysiologen Kristina Andersson förklarar hur du äter dig mätt – utan att överäta.

Text: Linda Andersson
Foto: Thomas Carlgren

Satsa på rena matvaror

Om man äter rena råvaror blir man mätt på färre kalorier jämfört med om man äter ultraprocessad mat. Skapa ett berg av kalorisnål mat på tallriken, exempelvis grönsaker som ger stor volym.

LÄS ÄVEN: Michael Mosleys bästa hälsotips: ”Jätteenkla att utföra”

Ät den största mängden mat tidigt på dagen

Vi är skapta för att äta mest till frukost och lunch och mindre framåt kvällen. Om man däremot hoppar över frukost eller lunch ökar hungern senare under dagen och då har vi också en tendens att dras till fel sorts mat.

LÄS ÄVEN: Kostexperten: Låt inte en trött hjärna fatta beslut kring mat

Se upp med högbelönande mat

Det är jättesvårt att äta begränsade mängder av snacks, godis, glass, pizza, hamburgare och annan högbelönande mat. Din hjärna blir så glad av dessa livsmedel att den kommer att vilja ha mer av dem.

LÄS ÄVEN: ”Nästan läsk” – hälsocoachen förklarar nackdelen med äppeljuice

Rör på dig regelbundet

Fysisk aktivitet är viktig för att vår aptitreglering ska fungera som det är tänkt. Stillasittande gör oss mindre känsliga för mättnadssignalerna, vilket innebär att vi överäter.

LÄS ÄVEN: Cancerläkaren David Stenholtz: ”Undvik all mat som det görs reklam för”

Det här är Kristina Andersson

Ålder: 45 år.
Familj: Pappa och storasyster med familj.
Bor: Stockholm.
Yrke: Näringsfysiolog, föreläsare och författare.
Aktuell: Med boken ”Hunger – Hur du överlistar en uråldrig kraft i en tid av överflöd” (Bokförlaget Polaris).