Slipp kramp i benen: Doktorns 8 bästa råd

Kramp i fötter eller ben är ett vanligt problem fast man vet inte riktigt vad det beror på. Här är några knep som kan lindra besvären.

Text: Colette Van Luik
Foto: Getty Images

Sendrag eller muskelkramp innebär att en muskel plötsligt drar ihop sig och gör ont. Det kan då krampa i vaden eller under foten vilket är både obehagligt och smärtsamt.

– Det brukar vara ett par patienter i veckan som hör av sig angående detta, säger Christina Segerholt, läkare på Kry.

Varför man får muskelkramp är oftast inte känt

– Det kan drabba vem som helst och man vet inte riktigt varför. Men vi vet att gravida i slutet av sin graviditet är mer drabbade, liksom de med nedsatt cirkulation i benen och de med sämre känsel i fötterna.

– Om man dricker mycket kaffe, alkohol eller röker kan det påverka. Ibland är det en förklaring, men inte alltid. Om man ansträngt en muskel mer än vanligt, eller om man legat eller stått i en obekväm ställning under en längre tid, kan det utlösa kramp.

LÄS ÄVEN: Else, 79, blev kvitt krypningarna i benen – tack vare en kopp te

Undersökning vid kramp i benen

Går man till doktorn för sina besvär brukar man kolla upp cirkulationen, ens känsel i benen, ta ett sköldkörtelprov, se över blod- och järnvärden, B-vitamin-, folsyra- och blodsockernivåer. Man tittar även på elektrolyter som natrium, klorid, kalium och magnesium.

– Magnesiumbrist pekas ofta ut som en bov vid sendrag, men det är svårt att värdera. Om man äter en varierad och balanserad kost får man i sig magnesium, men jag vet att många upplever att magnesiumtillskott kan lindra kramperna. Ibland skrivs magnesium också ut på recept. Det kan vara värt att testa, det är inte farligt.

Christina Segerholt, specialist i allmänmedicin på Kry.

LÄS ÄVEN: Tecken på att du lider av magnesiumbrist

Doktorns bästa råd för att slippa kramp i benen

  • Vid längre promenad eller träningspass, stretcha gärna både innan och efter.
  • När det krampar, försök trycka ner foten mot golvet eller väggen i motsatt riktning och sträck.
  • Om det är varmt ute, drick ordentligt så att du inte får vätskebrist.
  • Tar du mediciner som är vätskedrivande, diskutera detta med din läkare. Vätskedrivande läkemedel kan göra att du lättare får kramp.
  • Vissa andra läkemedel som tas om man har KOL ­eller astma kan ha samband med vadkramp. Om du inte tidigare haft kramper men fått det efter att du börjat med medicinerna, ta upp detta med din läkare.
  • Det är inte fel att ta ett magnesiumtillskott. Många upplever att tillskott kan mildra kramperna.
  • Testa att massera ben och fot, om det känns bra. Ibland kan det dock upplevas som irriterande.
  • Sluta att röka om du gör det och dra ner på alkoholen. Om du dricker alkohol och inte får i dig annan vätska och salter störs kroppens vätskebalans, vilket på sikt kan påverka nerverna i benen som kanske kan orsaka kramp i benen. Kaffe där-emot verkar inte torka ut så mycket, men ta gärna ändå ett glas vatten till kaffet.

LÄS ÄVEN: 12 vanliga tecken på vätskebrist och uttorkning