Få fastans fördelar – utan att fasta

Att fasta är ett bra sätt att balansera kroppens funktioner, men du kan faktiskt äta tre mål mat om dagen och samtidigt få fastans fördelar.

Text: Marie Flodin & Pernilla Gudmundsson
Foto: Elitista

Det är hälsosamt att regelbundet fasta under minst 12 till 16 timmar per dygn. När du låter kroppen vila från mat får den tid att återställa obalanser, som höga blodsocker- och insulinvärden. Men för att fastan ska göra så stor nytta som möjligt ska du helst fasta under en lite längre period — fyra till fem dagar.

Men vi är många som tycker om att äta och vi gillar inte att vara hungriga. Då kan du lura kroppen med hjälp av simulerad fasta under fem dagar och få fastans alla fördelar; minskat sötsug, ökad energi och minskad vikt.

LÄS ÄVEN: 16:8-fasta: Fördelar och nackdelar med metoden

Fastans fördelar utan att fasta

— Genom att äta en exakt fördelning mellan fett, proteiner och kolhydrater kan du försätta kroppen i ett fasteliknande läge. Du äter tre mål mat om dagen och får fastans fördelar utan att fasta, säger hälsoingenjör Ewa Meurk, som erbjuder programmet Reset Protokoll via sitt företag Elitista.

Elitistas metod bygger på den italienske läkaren Walter Longos Fasting Mimicking Diet. Han visade att genom att dra ned på proteinintaget till ett minimum och äta en kost med en speciell fördelning av kolhydrater och fett fick han samma resultat som vid vattenfasta. Samtidigt är simulerad fasta skonsammare för kroppen än vattenfasta.

LÄS ÄVEN: Det händer i kroppen vid fasta – experter reder ut

Effekter av att fasta

I programmet simuleras fasta då hormonella obalanser återställs, bukfetman minskar och låggradiga inflammationer dämpas.

— Vad vi ska äta är en ständigt återkommande fråga, men vad som händer i kroppen när vi inte äter är faktiskt lika intressant. Då tvingar vi nämligen kroppen att använda det lagrade glykogen som finns i muskler och lever. När det är slut efter cirka en dag börjar kroppen förbränna fettet som finns lagrat i levern. Detta är inget oskyldigt fett (som det som sitter på rumpan och låren) utan det fettet är farligt och påverkar bland annat både vår blodcirkulation, fettförbränning och immunförsvar, säger Ewa Meurk.

LÄS ÄVEN: Periodisk fasta: Vad får man egentligen ut av det?

Kan alla fasta?

— Det är stressande för kroppen att fasta. Om du lider av utmattning, sköldkörtelproblem, är sockerberoende eller har ätstörningar ska du inte belasta kroppen med fasta. Detsamma gäller om du är gravid eller ammar, säger Ewa Meurk.

LÄS ÄVEN: Fastans fördelar: Därför ska du inte äta efter klockan 19

Simulerad fasta

Genom att simulera fasta under lite längre tid ger du kroppen tid att:

  • Rensa bort döda och skadade celler vilket ger en ökad frisättning av nya stamceller
  • Ge cellerna chans att utveckla ett skyddsbeteende som minskar åldrandet
  • Minska på det farliga bukfettet
  • Förbättra blodsocker- och insulinnivåer
  • Sänka blodtrycket
  • Minska inflammationer
  • Förbättra tarmfloran
  • Återställa hormonella obalanser

Källa: elitista.se