Agnes Wold om sin artros: ”En betydande förbättring”

Agnes Wold var ung när hon insåg att hon hade dåliga knän. När det blev värre lärde hon sig hur hon skulle lindra smärtan. ”Träning är det enda som hjälper.”

Text: Kristin Ma Berg
Foto: TT

Läkare och professor Agnes Wold vet mycket väl vad hon talar om när artros kommer på tapeten — hon har lång erfarenhet som både läkare och patient.

— Artros är delvis en genetisk sjukdom. Kvinnor drabbas tyvärr oftare än män utan att vi vet varför, och den kan varken stoppas eller botas, säger Agnes Wold och berättar att hon själv fick ont i knäna redan när hon var i 25-årsåldern.

Hon funderade inte så mycket på det då, men hon kunde till exempel aldrig åka slalom eftersom belastningen på knäna blev så smärtsam.

LÄS ÄVEN: Mia Rodhborn om sin artros: ”Jag kände mig väldigt ofta dum och otillräcklig”

Med tiden har Agnes lärt sig att både leva med och att lindra sin egen smärta. Idag är hon 68 år gammal, har liksom nästan hälften av befolkningen över 60 artros, men hon vet vad som krävs när smärtan ökar i intensitet.

Och naturligtvis handlar det om motion, men kanske inte nödvändigtvis så mycket som många tror? Agnes har hittat sin egen metod och delar gärna med sig av sina erfarenheter.

Agnes Wolds podcast

Agnes har blivit folkkär, trots att hon ofta får folk att reta upp sig på henne och hennes direkta kommentarer. Hon är läkare, bakteriolog och immunolog och känd genom podcasten ”Fråga Agnes Wold”, där lyssnarna kan ringa in frågor om hälsa. Från Agnes får de ärliga svar. Ibland så ärliga att det blir lite för mycket av det goda. Vissa lyssnare tar illa upp.

LÄS ÄVEN: Artros och ledvärk: Vi reder ut 10 vanliga myter

Men Agnes upplever också att hon får en klapp på på axeln från fans när hon tar tunnelbanan. De gillar att hon kallar en spade för en spade och till exempel vågar säga att det är okej för en mamma att dricka vin trots att hon ammar, eftersom koncentrationen av alkohol i bröstmjölk inte blir högre än i yoghurt och därför inte kan skada barnet.

Hon vågar även säga att det faktiskt inte finns någon forskning som visar att vi lever längre om vi motionerar.

Riskfaktorer för artros

Artros, eller osteoartrit som det också kallas, uppstår när brosk bryts ner och orsakar att benen gnids mot varandra. Brosk är vad vi brukar kalla skelettets stötdämpare, det som gör att vi kan röra oss friktionsfritt utan att benvävnaden i skelettet stöter mot varandra.

Brosk är en form av bindväv och består av vatten, proteoglykaner (som är stora mängder molekyler som kan binda mycket vatten), elastiska fibrer och kollagen.
Kroppen är programmerad att reproducera brosk, men hos vissa människor bryts brosket ned snabbare än nytt brosk produceras, vilket leder till artros. Många upplever det som ett slags konstant tandvärk som bara kan lindras med smärtstillande medel eller kirurgi.

Enligt Agnes ligger risken för att utveckla artros delvis i våra gener, men det beror också på hur vi lever.

LÄS ÄVEN: Sofia Åhman visar: Bli kvitt artrossmärtan i knän och höfter med 5 enkla övningar

— Studier har visat att personer med stillasittande arbete har mindre artros än dem med hårt fysiskt arbete. Och idrottare som spelar fotboll och handboll eller som belastar enskilda leder extra hårt är också mer sårbara, säger Agnes, som inte låter sig imponeras av trender som råder dig att gå minst tiotusen steg varje dag eller att jogga en kilometer före frukost.

— Övervikt är en annan faktor. Att vara överviktig under en lång tid sliter på skelettets bärande leder och kan orsaka artros. Det är viktigt att inse att den egentliga smärtan inte sitter i benet eller i skelettet, betonar hon och fortsätter:

— Ben och skelett har ingen känsel. Smärtan kommer från muskler och ledkapslar runt skelettet. Detta innebär att lindring är möjlig med hjälp av specialanpassad träning som stärker de omgivande musklerna och gör lederna mer stabila. Då minskar smärtan och den kan till och med försvinna, även om du har en hög grad av artros.

Agnes Wold om träning och motion

Agnes betonar att det är viktigt att du hittar den träningsmetod som passar bäst för att motverka din smärta.

— Här kan en fysioterapeut vara till stor hjälp, eftersom det är mycket specifika övningar som behövs. Förutom kirurgi (om nödvändigt) är träning den absolut enda behandlingsformen som har visat sig ha en god effekt på artrossmärta, oavsett om du är lindrigt eller svårt drabbad.

— Personligen tycker jag om att träna i ett socialt sammanhang, säger Agnes, som har en god vän hon ofta tränar med så att de kan kombinera träning
med socialt umgänge.

— Vi tränar i en timme, sedan går vi ut och äter och dricker vin. Det stimulerar definitivt lusten att träna, skrattar Agnes, och medger att det är lätt att tappa träningsrutinerna när den andra parten inte kan. Men hon tränar axlar, knän och rygg när det behövs.

LÄS ÄVEN: Nina lindrade sin artros med naturläkemedel: ”Hade tappat hoppet”

— Det kan gå både en och två månader utan att jag tränar. Men så fort jag känner att det börjar göra ont i knäna kör jag ett pass och upplever nästan omedelbart en betydande förbättring, säger Agnes och fortsätter:

— Man bör inte ha alltför strikta rutiner. Många människor tränar helt enkelt för mycket, säger Agnes, som är övertygad om att för mycket träning kan orsaka allvarliga biverkningar.

— Om 10-15 år kommer vi att se resultatet av detta överdrivna träningssamhälle. Och då kommer vi att inse att det är bättre att ta det lite lugnare. Kanske kommer vi att inse hur viktigt det är att också vila sig i god form.

Effektiva artrosövningar

Det finns alltså inga läkemedel som kan bromsa eller vända nedbrytningen av brosk. Men rätt träning kan minska smärtan avsevärt. Agnes rekommenderades att göra tre övningar varje dag och efter sex månader var hennes knän så mycket bättre att hon kunde börja gå till gymmet. Även där väljer hon specifika övningar.

— För mig visade det sig vara mycket effektivt att lyfta benet uppåt så att jag kunde stärka en muskel på framsidan av låret.

LÄS ÄVEN: Lindra artros med enkelt träningspass under 20 minuter

Andra övningar för rygg och axlar vill hon inte föreslå, eftersom alla måste hitta de övningar som fungerar för just dem.

— Vad som ger smärtlindring är högst individuellt, men ofta är det inte så mycket som behövs, säger Agnes uppmuntrande.

Artrosbehandling i mobilen — så går det till

Ladda ned Joint Academy-appen till din mobil.

  • Få kontakt med en personlig fysioterapeut.
  • Börja ett personligt träningsprogram.
  • Programmet anpassas när du blir bättre.
  • Följ dina framsteg i appen.

Joint Academy erbjuder digital fysioterapi för behandling av artros och ledsmärta. Behandlingarna bygger på forskning från medicinska experter och följer Socialstyrelsens riktlinjer. Fysioterapeuten gör alltid en bedömning om besvären kan behandlas digitalt innan programmet startas.

Källa: apoteket.se

Pris: Patientavgift framgår i appen och ingår i högkostnadsskyddet, frikort gäller.