Rutor av mörk choklad omgivna av hallon

Här är maten du ska äta – om du vill få i dig gott om antioxidanter

Mycket av det naturen har att bjuda på innehåller antioxidanter i stor mängd. Vi har listat matvarorna som ger dig det största skyddet mot de fria radikalerna.

Text: Colette van Luik
Foto: Getty Images

10 i topp: Livsmedel med naturliga antioxidanter

1. Mörk choklad

Forskning visar att kakaopulver innehåller massor av antioxidanter och mer polyfenoler (kemiska föreningar som fungerar som antioxidanter) än många
fruktjuicer.

2. Granatäpple

Tillhör de antioxidantrikaste frukterna och är även fullproppade med ellaginsyra som har sjukdomsbekämpande egenskaper.

3. Hallon

Rika på C-vitamin, folat, järn och kalium. Dess­utom har de höga halter av den lösliga fibern pektin som hjälper till att kontrollera kolesterolet. Hallon är också rika på antioxidanter.

4. Katrinplommon

Är rika på antioxidanter av typen polyfenoler som kan bidra till att bromsa nerbrytningen av benmassa. Plommon innehåller också mycket klorogensyra, en antioxidant som visat sig kunna bidra till att hålla blodsockret i bättre balans.

5. Blåbär

Innehåller massor med antioxidanter. Dessutom innehåller blåbär resveratrol, som är ett anticancerogent ämne. Antioxidanterna i blåbär kan också möjligen skydda ögat från vissa ålders­förändringar.

6. Grönkål

Innehåller näringsämnet lutein, som är en karotenoid och antioxidant. Grön­saker som innehåller mycket lutein är bland annat persilja och broccoli, men absolut mest finns i rå grönkål.

7. Jordgubbar

Innehåller fytokemikalier och flavonoider som gynnar hjärthälsan genom att hjälpa till att rensa bort det dåliga kolesterolet från blodbanan och förbättra blodfetterna. Antioxidanterna i jordgubbar hjälper till att minska inflammation i kropp och leder.

8. Spenat

Rik på A-vitaminer som är mycket viktiga för vår syn och hud samt slemhinnor och tillväxt. Innehåller också rikliga mängder av E-vitamin, som är en anti­oxidant som skyddar kroppens celler mot fria radikaler.

9. Russin

Deras mörka färg skvallrar om de många antioxidanter som finns i deras söta mitt. Innehåller vitamin C, B2, B1 och B6 samt karoten, fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium, natrium, selen och zink.

10. Brysselkål

Kål kan bland annat skydda mot cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Kålens cancerförebyggande effekt beror framför allt på det stora innehållet av antioxidanter som gör att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar.

Visste du att …
… lite fett till antoxidanterna gör att kroppen kan tillgodogöra sig dem bättre? Välj gärna hälsosamt fett som olivolja, rapsolja, avokado och valnötter.