Bli gladare och mer framgångsrik: Låt dina brister vara brister – och fokusera på det du är bra på

Har du för vana att fokusera mest på dina svagheter och brister och allt du måste ändra med dig själv? Tänk om! Ställ dig själv några enkla frågor och hitta dina styrkor och det du är bra på! Kanske är något du tycker är en brist en styrka i någon annans ögon? Att skifta fokus från brister och svagheter till styrkor kommer göra att du både mår och presterar bättre!

Text: Maria Gerlofson Foto: Getty Images

Hur gör du när du tittar tillbaka på ditt liv? Går du igenom det som inte riktigt blev som du ville, vad du inte lyckades göra och nyårslöftena du missade att hålla? Eller tittar du på vad som gått bra, vad du lyckats med och hur du använt dina starka sidor för att leva det liv du vill ha?

Det mest troliga är att du gör som de flesta och fokuserar på misstagen, misslyckanden och dina egna tillkortakommanden, snarare än på dina framgångar och framsteg.

Att vi så gärna fixerar oss vid svagheter, brister och det vi tycker är fel är inte så konstigt. Våra hjärnor är inställda på att söka efter hot. Det är en överlevnadsmekanism, vi behövde ha koll på faror och brister för att klara oss. Att kunna kalkylera risker är en viktig förmåga.

Svagheter är ett ständigt fokus

Genom livet får vi lära oss hur vi ska justera våra brister och åtgärda våra svagheter för att bli bättre. Föräldrar och lärare fokuserar den absolut största delen av sin tid och sitt intresse på de ämnen barnen har sämst betyg i. Ämnena de får högst betyg i får knappt någon uppmärksamhet alls. 

Sedan i arbetslivet utvärderas vi ständigt, ofta med fokus på vad som inte fungerar och som skulle kunna göras bättre. Och när vi själva ska utvärdera andra har vi en tendens att söka efter det som inte var så bra. Det är som att vi tror att folk vill ha kritik när de ber om feedback. De flesta utvecklingssamtal på arbetsplatser handlar också om vad vi kan förbättra och hur vi kan åtgärda våra brister, snarare än vad vi gjort bra under året och hur vi kan göra mer av det till nästa år.

Allt detta gör vi mot bättre vetande. Konstant kritik utarmar förtroende och tillit och tar död på engagemang och lust. Och det gäller även den kritik du ger dig själv. Självkritik och negativa tankar skapar stress.

Vad händer när vi bara fokuserar på våra svagheter?

När forskare tittat på vad som gör människor framgångsrika och lyckliga har de sett att det är att fokusera på sina styrkor och möjligheter. Att koncentrera sig på svagheter och brister är lönlöst. Det är sällan det går att bli riktigt bra på något vi är dåliga på eller inte har fallenhet för. När vi istället förfinar våra styrkor, på det vi är bra på och har fallenhet för, då växer vi som människor, blir nöjda med oss själva och blir bättre, inte bara på det vi redan är bra på, utan också på det vi är mindre bra på. Det är som om svagheterna får en skjuts av att vi blir bättre på något, så att även de utvecklas positivt. En förklaring är att vårt fokus på svagheter och brister knäcker vårt självförtroende och vår självkänsla.

Nu är det inte så att forskare menar att vi ska bli några leende positiva okritiska hejaklackar som bara ser till det positiva. Ibland måste vi göra sådant vi är mindre bra på och det som vi inte gillar. Och livet är fullt av missbedömningar och missöden vi kan behöva sörja en stund. Men den som största delen av tiden får utveckla och använda sina styrkor får mer gjort och mår bättre.

Alla som är professionella coacher, eller som gått till en, vet också att en av nycklarna till framgång är att fokusera på det som fungerar istället för det som inte är bra. Om en klient berättar om sitt tråkiga jobb där allt är hemskt utom en uppgift, frågar coachen mer om just den uppgiften. Vad gör den rolig? Vad händer med dig när du gör den? Kan du göra mer av den? Kan du göra mer av liknande uppgifter som ger dig samma känsla? Coachen letar efter det som gör klienten glad och lycklig för att se hur just det kan stärkas och utvecklas.

Ett annat sätt att fokusera på dina styrkor är att ändra hur du löser problem. Ofta när vi tittar på en svårighet går vi igenom alla brister och tar reda på vad som inte fungerar för att sedan ändra på det. Med ett annat fokus kan du titta på det som fungerar, även om det bara var ett undantag. Vill du exempelvis börja äta mer nyttigt, lägg inte så mycket tid på att tänka på hur du ska äta mindre av dålig mat. Titta istället på vilken nyttig mat du gillar och brukar äta, vad du gjort när du ätit nyttigt och i vilka sammanhang det varit. Är det med vissa människor du äter bättre, när du handlar i vissa affärer, eller är det när du kommer hem en annan tid än vanligt från jobbet? Lista alla saker som fungerar och se hur du kan göra mer av det.

När det gäller din egen utveckling handlar det först om att ta reda på vilka styrkor du har och sedan utveckla dem ännu mer. Vad är du bra på? När känner du flow och när är du glad? Undersök det ordentligt och se till att få använda och utveckla det du gör bra ännu mer.

Så hittar du dina styrkor

Svara på frågorna och skriv ner svaren och de tankar som dyker upp. Snart utkristalliserar du egenskaper, fallenheter och liknande som är dina styrkor!

  1. När känner du att tiden bara flyger iväg och att du glömmer tid och rum? Vad gör du då?
  2. När känner du att du är äkta och har hittat ditt rätta jag?
  3. Vad dras du till för aktiviteter och sysslor? Vad kan du inte låta bli att göra?
  4. Vad brukar du lära dig snabbt och tycker att du har lätt för?
  5. Vad ger dig energi och lust när du gör det och direkt efteråt?
  6. Vad får du höra att du verkar ha lätt för?
  7. Vilka egenskaper säger folk att du har, där du tycker att det är självklart att vara sådan?
  8. Vad är du mest nöjd med att ha åstadkommit i livet? Skriv ner händelser och saker, notera sedan vilka styrkor du använt för att lyckas.

Du kan också hitta dina styrkor genom att titta på dina svagheter och definiera om dem. Ofta är vi så kritiska mot oss själva, men det du själv tycker är en dålig sida hos dig själv kan vara en bra sida med andra ögon. Några exempel: Om du tycker att du har dålig karaktär och inte kan motstå frestelser kan du vara bra på att njuta av livets goda och att vara generös mot dig själv och kanske också andra.

Om du tycker att du har dålig disciplin kan den andra sidan av myntet vara att du är bra på att koppla av och fånga stunden. Om du tycker att du är alltför kontrollerande kan din styrka vara att hålla ordning på saker och ha struktur. Att ifrågasätta det du kallar dina svagheter kan vara ett sätt att hitta dina styrkor och att se på dig själv med snällare ögon.

Vad är då en styrka? Många blandar ihop det med en kompetens, något du lärt dig och som du är bra på. Men en styrka är snarare en fallenhet eller talang. Det är ett naturligt sätt att tänka, göra och känna sig. Det är när det känns enkelt för dig. Ibland är det saker du tycker är självklara, eftersom de är lätta för dig, medan andra kan beundra din förmåga. Ju mer tid av dina dagar du får använda dig av och förfina dina styrkor, desto bättre mår du och desto mer framgång får du i det du gör. Så skippa att försöka förbättra dina svagheter och förändra dina brister. Du blir mycket gladare av att få göra det du är bra på!

6 tips som hjälper dig att fokusera på dina styrkor
  1. Tänk en stund varje dag på vad du gjort bra och vilka framgångar du haft.
  2. Titta på vad som fungerar bra i ditt liv och på ditt jobb, och ta reda på hur du kan få göra mer av det.
  3. Lyft det som är positivt i samtal med andra. Om någon pratar om en upplevelse, grip tag i det som den andre tyckte var bra och fråga mer om det.
  4. När du själv fastnar i grubblerier om hur dåligt allt är, titta på vilket ditt önskade läge är istället och vad du behöver göra för att komma närmare det.
  5. Uppmärksamma dina egna, och andras, styrkor i vardagen. När du gör något som fungerar bra, notera att du använt någon av dina styrkor och klappa dig själv på axeln.
  6. Gör och lär dig saker som utvecklar och förfinar dina styrkor.