Ett hälsosammare 2024 – expertens tips för att hålla motivationen uppe

Nytt år och nya mål. Kanske vill du leva hälsosammare? Här ger personliga tränaren Elmina Saksi sina bästa tips på hur du håller motivationen uppe.

Elmina Saksi har jobbat inom hälsa i flera år och är bland annat diplomerad personlig tränare, vilket hon älskar.

– Det är så härligt att få hjälpa andra till en hälsosam livsstil och se den omedelbara glädjen som träningens endorfiner ger, samtidigt som man vet att det även gör gott på lång sikt, förklarar Elmina.

Hitta träningstillfällen

En majoritet av Elminas kunder är kvinnor som vill få hjälp att få till träningen i livspusslet. Hon vet hur svårt det kan vara men att det går om man är kreativ.

– Man får göra det lite obekvämt för sig. Kanske ta cykeln för att handla istället för bilen eller göra städningen till ett träningspass med högt tempo, föreslår hon och fortsätter:

– Har man barn kan man få hjälp av dem. Var med dem i leken och åla, kryp och hoppa! Och skjutsar du barnen till någon sport kanske du kan hjälpa till där och få egen träning på köpet?

Elmina menar att det viktigaste är att man gör något, inte hur många minuter man får till varje vecka.

– Ett tips är att skriva ner fyra övningar. Sedan sätter man timern på 10 minuter och varvar övningarna tills klockan ringer. Man får vara lite hård mot sig så träningen blir av, men också påminna sig om hur bra man är som får den gjord.


Hålla motivationen uppe

För att bli motiverad att ens komma i gång är det bra att veta varför man vill ändra sina vanor. Kanske vill man bli piggare, gå ner i vikt eller behålla nuvarande vikt. Oavsett så vet vi att träning och bra kost gör gott, men det kan ändå vara svårt att hålla i sina nya vanor.

– Man behöver börja i det lilla och lura hjärnan lite, då motivationen inte faller i knät på oss. Många går ut för hårt i början. Då är det inte ovanligt att man blir sjuk, och hamnar på ruta ett igen. Hårdare träning ger även en större aptit vilket leder till att man äter mer. Är målet då att gå ner i vikt kan man tappa motivationen när man inte ser några resultat. Hon säger också att det kan kännas övermäktigt om de nya vanorna blir för stora.

– Börja istället lugnt för att sedan öka. Håll dig till lugna promenader i början om du vill gå ner i vikt, då hungern som kommer av mycket träning är svår att stå emot. Vid just viktnedgång är kosten viktigast att se över, förklarar Elmina.

Många känner nog igen tröttheten som kan smyga sig på under dagen, ofta med suget efter något sött som på sikt gör en ännu tröttare. För att få en jämnare energinivå kan det vara bra att planera in ett hälsosamt mellanmål under dagen.

– Mellanmål håller energin uppe, inte minst när man tränar. Men man får ha lite koll på vad man äter, då suget efter mer lätt kan väckas. En frukt och ett glas mjölk, eller en bar med bra energi och näring i kan räcka.

Med en jämnare energinivå minskar inte bara risken för småätande. Det ger även energi över till träning.

– Man vill inte träna utan energi så det kan vara bra med ett mellanmål med kolhydrater och protein någon timme innan.


Elminas 3 bästa tips för att hålla motivationen uppe

1. Lägg till i stället för att ta bort
Börja med att lägga till mat istället för att ta bort då det är mer motiverande. Du kan t.ex. fylla tallriken till hälften med grönsaker som ett tillägg till dina vanliga portioner. Det är nyttigt och ger längre mättnadskänsla. Du kan också addera ett nyttigt mellanmål under dagen för en jämnare energinivå.

2. Peppa andra i din omgivning
Genom att peppa andra i omgivningen att komma i gång kan det bli lättare för en själv också. Dessutom är det roligare om man gör något tillsammans – och du kommer förmodligen få värdefullt peppande tillbaka.

3. Var snäll mot dig själv
Många är för hårda mot sig själva vilket skapar en känsla av misslyckande om man inte får till träningen eller kosten som planerat. Då är det lätt att ge upp helt. Sätt inte för höga krav på dig själv, du är bra som du är.

Delmål på vägen

Vad man än har för mål så är delmål nyckeln till framgång. Så även om du vill gå ner i vikt, träna mer eller äta bättre.

– Var hellre för snäll med delmålen i början så att du får fira många framgångar. Sen är det förstås bra att ha större, kittlande långsiktiga mål som hjälper till att styra kursen längs vägen, förklarar Elmina. Och på tal om målsättningar. Vi frågar om Elminas egna mål för året på temat hälsa.

– Jag gillar att springa med målet att kapa tider. Det motiverar mig! Sen vill jag också bli bättre på att ta hand om mina relationer. Det är ju vad som betyder allra mest, avslutar hon.

Nutriletts måltidsersättare

Nutrilett är Nordens ledande varumärke inom viktminskningsprodukter. De har ett brett sortiment av produkter för både viktnedgång och viktkontroll med bland annat måltidsersättningar för viktkontroll i form av bars och smoothies som innehåller mellan 200–250 kcal. Dessa är så kallade MRP (meal replacement) som innehåller all den energin och näringen du behöver i en måltid, och ett kontrollerat kaloriintag.

Om du äter en energibegränsad kost och ersätter två huvudmåltider per dag med måltidsersättningar hjälper det dig med din viktminskning. Ersätter du en huvudmåltid per dag hjälper det dig att bibehålla vikten efter viktminskning. Glöm inte att det är viktigt att dricka rikligt med vatten.

Läs mer om Nutrilett och deras produkter här!

Supportprogram som hjälper dig att komma i gång

Nutrilett Viktsupport Plus är ett nytt program som kan hjälpa dig att gå ner i vikt på ett sätt som håller på sikt. Programmet kostar endast 149 kronor och i det ingår:

  • SMS med motivation och tips
  • Coachning av dietist och personlig tränare
  • Din personliga hälsoplan
  • Support från medlemsgrupp
  • Fri tillgång till över 300 recept och inspiration

Läs mer om Nutriletts supportprogram här!

Måltidsersättningar för viktkontroll bör användas i kombination med andra livsmedel som en del av en energibegränsad, balanserad kost och en sund livsstil.