Kramar kan få oss att må bättre – det här händer i kroppen

Fysisk beröring är nyttigt för oss. Om vi inte får tillräckligt kan vi känna hudhunger, vilket kan få konsekvenser för både vår fysiska och psykiska hälsa.

Text: Susanne Knutzen
Foto: Getty Images

Hudhunger är inte en sjukdom eller diagnos som din läkare kan ställa. Men det är ett begrepp som har blivit alltmer erkänt under de senaste åren.

Precis som när magen knorrar och kräver mat när du är hungrig, är hudhunger en form av bashunger som bara kan stillas genom medveten och omtänksam beröring. Utan mat svälter vi till slut ihjäl. Utan närvaro och beröring kan vi drabbas av ångest, sömnproblem — och senare kan detta bidra till stress, depression och ensamhet.

— Vi har vetat i många år — åtminstone i min bransch har det varit ett samtalsämne — hur viktigt det är att fylla på tanken, att bli berörd och att få en kram. Och vi pratar inte om sex, hudhunger har ingenting med sex att göra. Det är den vardagliga beröringen; att bli kramad, ompysslad och fysiskt sedd på, förklarar parrådgivaren och sexologen Ditte Winkel.

10 hälsosamma skäl att kramas

  • Minskar ångest, oro och olustkänslor.
  • Ökar din självkänsla och får dig att känna dig älskad och önskad.
  • Lyfter ditt humör och ger energi.
  • Minskar nivåerna av stresshormonet kortisol, vilket sänker stressnivåerna i kroppen.
  • Sänker blodtrycket och hjärtfrekvensen.
  • Ökar ditt mod och stärker din nyfikenhet.
  • Har en lugnande och avslappnande effekt.
  • Stärker relationerna till andra människor.
  • Stärker immunförsvaret och har en antiinflammatorisk effekt.
  • Ökar känslan av välbefinnande och lycka.

Varför är beröring viktigt?

Men varför är det så viktigt för oss människor att känna den där närheten i form av kramar, beröring och pussar?

— När man mäter hormonnivåerna hos både mor och barn kan man se att den hud mot hud-kontakt som uppstår, till exempel genom amning, frigör mycket oxytocin, som vi också känner som kärleks- eller lyckohormonet, säger Ditte Winkel.

Oxytocin frigörs bland annat vid beröring, pussar och kramar och ger en känsla av lycka och välbefinnande, vilket är anledningen till att man menar att det är viktigt när människor knyter nära band med varandra.

LÄS ÄVEN: Christina Stielli: ”Ensamheten svepte sig runt min kropp”

— Det är inte bara i spädbarnsåldern som vi behöver pussar och kramar — det fortsätter hela livet. Idag möter vi många utmaningar i vår vardag, både när det gäller stress och mycket att göra — både på jobbet och hemma. Vi vet att frisättning av oxytocin hjälper till att minska ångest. Det minskar blodtrycket och sänker hjärtfrekvensen. Dessutom kan det motverka frisättningen av stresshormoner som kortisol och adrenalin.

Sammantaget bidrar det till att balansera oss och därför behöver vi fysisk beröring varje dag.

— Du kanske vet hur det är att befinna sig i en situation där du just har fått höra att du är världens sämsta mamma, eller har en kollega som inte tycker att du gör ett bra jobb. Det finns nästan inget som fungerar bättre än att få en lång, innerlig kram av någon som betyder något för dig.

Ditte Winkel är parrådgivare och sexolog. Hon har en egen praktik där hon träffar både par och enskilda.

Hur länge ska man kramas?

Fysisk beröring kan alltså bidra till att skapa en känsla av trygghet, och du kan fysiskt känna hur ditt nervsystem lugnar ner sig på bara några sekunder.

— När jag verkligen känner den innerlighet som en kram eller en puss kan ge, är det som om jag kan andas djupt ner i magen igen, säger Ditte Winkel.

Men hur mycket och hur länge behöver vi kramas och röra vid varandra för att utsöndra oxytocin och få de många goda effekterna?

— Det vore fantastiskt om det fanns en universallösning. Men det finns det inte. Det är klart att om jag är i en period av maximal press behöver jag mycket mer beröring. Och under de perioder då det är lite lugnare hungrar jag inte lika mycket efter att tillfredsställa min hunger på det här området, förklarar Ditte Winkel.

En amerikansk familjeterapeut, Virginia Satir, har tidigare sagt att: ”Vi behöver fyra kramar om dagen för att överleva. Vi behöver åtta kramar om dagen för att hålla oss vid liv. Vi behöver tolv kramar om dagen för att växa.” Det kan låta som många kramar, men det verkar som att många kramar är bättre än få.

LÄS ÄVEN: Så mår 13-åriga Laika – uppväxt med 100 procent skärmtid

Vår hjärna frisätter oxytocin när vi kramas, men också när vi håller hand eller har någon annan form av långvarig hud-mot-hud-kontakt. Studier visar att beröringen måste ske medvetet och pågå i minst 20 till 30 sekunder för att hormonet ska utlösas.

— En kram på 10 sekunder ger förstås inte lika mycket som en kram på 60 sekunder. Men en kort, känslosam kram kan göra underverk för vårt nervsystem. Där du inser att här kan jag stå och luta mitt huvud mot din axel och bara landa en stund.

Ibland ger Ditte sina klienter en hemläxa där de ska träna på att kramas. Och det måste vara i minst 10 sekunder. De kan ställa in en äggklocka eller ett alarm.

— Det händer något med nervsystemet när man verkligen ger sig hän. I början tycker många att det är lite mekaniskt. Att jag bara står där med armarna runt dig för att Ditte säger åt mig att göra det. Men det är svårt att inte ge sig hän när man känner de fysiska känslorna i kroppen. Man inser att det här är underbart. Jag kan tappa min mask i några sekunder, för det är inte så farligt att stå här. Det känns faktiskt inte så farligt som jag hade trott att det skulle göra.

Fysisk beröring kan bidra till att skapa en känsla av trygghet, och du kan fysiskt känna hur ditt nervsystem lugnar ner sig på bara några sekunder.

Hudhunger kan orsaka depression

Det har bevisats utan skuggan av ett tvivel att det som stjäl flest år från våra liv är ensamhet. Det har bevisats gång på gång att nära relationer är det som ger ett långt och lyckligt liv.

Utan daglig fysisk kontakt kan du drabbas av hudhunger och i slutändan känna dig ensam och utanför samhället. Att vara tillsammans med andra människor och ha sociala relationer är ett grundläggande mänskligt behov som är avgörande för både vårt välbefinnande och vår överlevnad. Och ensamhet har också en rad negativa konsekvenser.

Omkring 2,3 miljoner svenskar är singlar, men att vara i ett förhållande är ingen garanti för att du ska kunna stilla din hunger.

LÄS ÄVEN: Håll kärleken levande: 3 tips som stärker relationen

— Typiskt sett är det par där de små vardagliga beröringarna helt har upphört som lider av hudhunger, trots att de har varit tillsammans i många år och bor under samma tak. De lever som två individualister, var och en kör sitt eget race och deras vägar korsas egentligen aldrig. Och här ser jag människor med lindrig depression. Jag kan inte ställa den diagnosen. Men något i mig säger mig att det är dit de är på väg, eftersom det finns en sådan enorm hudhunger och de får inte den fysiska hormonutsöndringen som är så viktig för att vi människor ska må bra, säger Ditte och fortsätter:

— Det är verkligen en baksida av medaljen; att depression kan orsakas av brist på beröring. Och det är därför det är så viktigt att vi inte försummar kramen, eftersom den kan vara läkande.

Lösningen kan vara att vi blir bättre på att prata om det behovet och ärligt våga säga att vi behöver en kram eller någon annan form av beröring. Men det kan vara svårt för många människor.

— Det beror på att om jag ska säga det högt måste jag låta dig veta att jag behöver dig, att du är viktig för mig och att jag inte kan klara mig utan dig. Allt det som kan kännas farligt eftersom jag gör mig sårbar, och jag kan också bli avvisad. Och då kan det kännas lättare att låta bli.

Mobilen tar mycket plats

Ditte befarar att barn och ungdomar kommer att bli ännu mer sårbara i framtiden.

— Jag har en vädjan till dem som arbetar med ungdomar och barn, för vi har en enorm utmaning framför oss, eftersom de tillbringar mycket tid med att träffas och koppla upp sig mot varandra virtuellt. Och om de lär sig att det är så här vi når ut, så här vi träffas och så här vi bygger relationer, då kommer vi att få se en hel del människor som mår dåligt eftersom de kommer att sakna både känslomässig och fysisk kontakt.

Enligt Ditte är det viktigt att vi vägleder de yngre generationerna och lär dem några hälsosamma vanor. Det kan handla om föreningsliv, lekstunder och så vidare, där de kan få lite fysisk, social stimulans. Men detta gäller även oss vuxna.

LÄS ÄVEN: Ditt scrollande kan skada dina relationer: Så här blir du kvitt mobilberoendet

— Mobilen kan ta så mycket plats. Det är det sista vi rör vid innan vi går och lägger oss och nästan det första vi håller i handen när vi öppnar ögonen. Tänk om vi bestämde att de första 30 sekunderna när vi vaknar och innan vi somnar skulle ägnas åt den person som ligger bredvid oss i sängen. Då skulle vi inte bara avsluta dagen på ett bra sätt, utan också börja nästa på ett helt annat sätt.

Att krama och klappa husdjur mår vi också bra av.

Experten: Så stillar du din hudhunger på egen hand

Du behöver inte gå ut och krama alla du ser för att frigöra lyckohormonet. Det finns många andra saker du kan göra som har samma effekt:

  • Ta ett varmt bad eller en lång dusch – det varma vattnet och vattnets tryck mot huden aktiverar antistress-systemet och frigör bland annat oxytocin, vilket har samma effekt som en kram.
  • Skäm bort dig själv genom att smörja in kroppen med en bra olja eller bodylotion – när du smörjer in dig ger du dig själv den nödvändiga kroppskontakten och lurar hjärnan att tro att du får en kärleksfull kram.
  • Boka en kroppsbehandling – om du inte har någon att ha fysisk kontakt med kan det vara skönt med en massage, fotbehandling eller annan kroppsbehandling då och då.
  • Krama ditt husdjur – det kanske låter lite konstigt, men att ha fysisk kontakt med ett djur kan ge en djup känsla av lugn och utlösa exakt samma effekt som en kram från en annan människa. Försök att placera dina händer på djurets kropp eller vila ditt huvud på dess bröst. Känn hur du slappnar av genom att följa djurets naturliga rytm.

LÄS ÄVEN: Omfamna eller bryta ensamheten? Här är alla råd du behöver