Psykologen tipsar: Så lär du dig att släppa taget om din oro

Alla oroar sig då och då, det är helt normalt. Men om du oroar dig för mycket riskerar du att bli mentalt överansträngd. Här får du psykologerna Martin Kastrups och Mads Hyldigs råd som hjälper dig att leva ett liv där du inte låter oron ta över.

Text: Julie Svarrer
Foto: Getty Images

Vad är oro?

— Oro är när våra tankar fokuserar på saker vi är rädda för. I vår bok arbetar vi med fem typer av oro: spåmannen, tankeläsaren, grubblaren, den inre kritikern och övertänkaren. Gemensamt för dem alla är att de oroar sig för något som ligger utanför deras kontroll. Men tankarna om det känns viktiga för dem och därför känner de ibland att de måste ägna tid åt dem genom att oroa sig. Oro är alltså det känslomässiga pris som följer med förmågan att tänka.

Varför oroar vi oss?

— I grund och botten oroar vi oss för att vi uppfattar något som viktigt och det utlöser känslor som ångest, sorg, rädsla eller stress. Hjärnan är utformad för att fokusera på vad som kan gå fel. Detta är för att säkerställa vår överlevnad och kallas för hjärnans skyddssystem. Detta system består av flera mekanismer som samverkar för att säkerställa att vi reagerar på potentiellt farliga situationer. Hjärnan skannar därför ständigt av omgivningen efter faror och om dess rädslocentrum, amygdala, upptäcker ett potentiellt hot aktiveras en kamp- eller flyktreaktion.

LÄS ÄVEN: 4 vanliga obalanser i kroppen – som syns i ditt ansikte

— Men det är inte bara livshotande situationer som aktiverar den här reaktionen. Det händer även i vardagen, till exempel när vi får en kritisk blick från en kollega eller när någon ifrågasätter om vi är tillräckligt förberedda inför morgondagen.

Vilka konsekvenser har oron?

— Många människor som oroar sig överdrivet upplever en brist på energi — fysiskt och psykiskt. Energin slösas helt enkelt bort på att oroa sig. Det beror på att hjärnan inte kan skilja mellan verklighet och fantasi. När vi befinner oss i en stressad situation är hjärnan mycket aktiv. Men den är också högaktiv när vi sitter hemma i soffan och oroar oss för morgondagen.

Martin Kastrup och Mads Hyldig är båda utbildade psykologer och har skrivit den danska boken ”HjerneRo” (hjärnlugn) som är en praktisk guide till att sluta oroa sig och låta tankarna rusa, ge hjärnan en paus och en chans att ladda om.

5 olika oros-typer

  • Tankeläsaren tror sig veta vad andra tänker – även om de inte har sagt något om det.
  • Spåkvinnan försöker förutspå allt som kan gå fel i framtiden – trots att det inte finns några fakta att basera det på.
  • Den inre kritikern kritiserar, dömer och ifrågasätter vem vi är och vad vi gör.
  • Bekymraren oroar sig för allt som har hänt i det förflutna – även om han eller hon inte kan göra något åt det.
  • Övertänkaren vänder upp och ner på problem, utmaningar och beslut.
    Källa: Boken ”HjerneRo”

Har oro även en positiv funktion?

— Oro är en naturlig funktion som aktiveras som en del av skyddssystemet för att vi ska kunna vara medvetna om faror i vår omgivning. Till exempel en deadline som vi måste hålla. Att oroa sig är alltså naturligt och nyttigt i vardagen, men när det tar överhanden och vi springer runt med samma bekymmer om och om igen löser det ingenting.

LÄS ÄVEN: Kramar kan få oss att må bättre – det här händer i kroppen

— Det är dock viktigt att betona att det inte handlar om att ta bort oron från ditt liv. Det handlar om att lära sig att lägga mindre tid på dem. Om du lägger mindre tid på att oroa dig kommer du också att upptäcka att du har mer energi att ta itu med de bekymmer som faktiskt kräver åtgärder. Vilket ofta är väldigt få.

Hur undviker man att oron ”fastnar”?

— Det första steget är att bli medveten om att du oroar dig. Många människor är ofta omedvetna om det tills de fastnar i en orosspiral. Med tiden kommer du att bli bättre på att upptäcka när du är på väg in i en orosspiral och ta dig ur den i tid.

Hur vet man om man oroar sig för mycket?
— Det finns ingen skala, men om du oroar dig många gånger under dagen och känner dig trött för att du alltid är mentalt överansträngd, då oroar du dig för mycket.

LÄS ÄVEN: Signe lärde sig att acceptera livets svåra bitar: ”Jag flyr inte längre”

Hur släpper jag taget om oron?

— Det kräver faktiskt en hel del övning, vilket är anledningen till att vår bok ”HjerneRo” (hjärnlugn på svenska) inte är en quick-fix, utan en fyraveckorsguide där du kontinuerligt bygger på dina vanor och utvecklar förmågan att släppa oron.

— Ett bra ställe att börja på är dock att öva på att skjuta upp oron lite grann. Om du till exempel är orolig för om din chef är nöjd med ditt arbete kan du säga till dig själv: ”Jag tar hand om det om en timme.” Detta hjälper dig att bryta oron. Det låter enkelt, men till en början är det svårt eftersom känslan är intensiv. Oron känns viktig. Men en timme senare kommer känslan ofta att vara mycket mindre. Sakta men säkert kan du öva dig på att skjuta upp oron under allt längre tidsperioder.

Så slipper du oron – 5 tips

  1. Ha tålamod. Det kommer inte att ske över en natt. Det krävs övning för att lära sig att oroa sig mindre.
  2. När du inser att du har fastnat i oro, säg till dig själv: ”Tänker!” Detta hjälper dig att mentalt bli medveten om: ”Hej, jag oroar mig igen.” Med tiden kommer den här övningen att hjälpa dig att bli bättre och bättre på att ta dig ur oron.
  3. Skjut upp dina bekymmer till en bestämd tid som inte varar mer än 30 minuter. På så sätt ger du dig själv tillåtelse att oroa dig och minimerar den tid du lägger på att oroa dig.
  4. Kom ihåg att processen inte är linjär. Du kommer att oroa dig om och om igen. Det kommer att finnas dagar då det känns som om du går bakåt och dagar då du är på gång. Detta är normalt, men med uthållighet och rätt verktyg kommer du med tiden att lära dig att släppa oron och minska den tid du lägger på den, vilket ger dig mer mental energi.
  5. Klandra inte dig själv för att du oroar dig mycket. Att oroa sig är normalt och ganska ofarligt.